Vastaako röntgenhoitajakoulutus työelämän tarpeisiin? Kysely vastavalmistuneille paljastaa vahvuudet ja puutteet
Käytännön harjoittelu on röntgenhoitajakoulutuksen kiistaton vahvuus, oppimateriaalit ja simulaatioharjoitukset kaipaavat kehittämistä. Vastavalmistuneiden kokemukset paljastavat, missä koulutus onnistuu ja missä on parantamisen varaa.
Koulutuksen merkitys ja opiskelijoiden kokemukset
Röntgenhoitajat ovat keskeisessä roolissa potilasturvallisuuden ja laadukkaan kuvantamisen varmistamisessa. Suomessa koulutus toteutetaan ammattikorkeakouluissa. (Opetushallitus 2024 & Auvinen ym. 2022, 9.) Mutta kuinka hyvin koulutus vastaa työelämän tarpeisiin valmistumisen jälkeen, sitä tarkasteltiin opinnäytetyön kyselytutkimuksessa, jossa selvitettiin vuosina 2021-2025 valmistuneiden röntgenhoitajien kokemuksia koulutuksen vastaavuudesta.
Kaikki kyselyyn vastanneet (N=72) pitivät käytännön harjoittelua työelämässä koulutuksen merkittävämpänä vahvuutena. Lisäksi 89 % koki, että harjoittelua oli riittävästi. Tämä kertoo, että koulutus onnistuu tarjoamaan opiskelijoille valmiuksia, joita työelämä arvostaa. Oppimateriaalit nousivat suurimmaksi puutteeksi. 46 % vastaajista piti niitä riittämättöminä. Simulaatioharjoitukset saivat ristiriitaisia arvioita, koska osa kouluista panostaa niihin, kun taas toisissa niiden rooli jää vähäiseksi. Myös teoreettisen opetuksen ja opettajien asiantuntemuksen kohdalla esiintyi vaihtelua.
Yhdenmukaisuus ja kehittämistarpeet
Koulutuksen yhdenmukaisuus ei täysin toteudu valtakunnallisesti. Erot voivat johtua pedagogisista ratkaisuista, resursseista tai oppimisympäristöjen teknisestä tasosta. Kansainväliset suositukset, kuten WHO:n vaatimus vähintään 25 % kliinistä harjoittelua, täyttyvät Suomessa hyvin, mutta EU:n painotus harmonisoiduista simulaatioista ja laadukkaista digitaalisista materiaaleista osoittaa kehittämistarpeita. (European Commission 2025, 93, Ell & Katsifarakis, 2021.) Tutkimuksessa havaittiin tilastollisesti merkittäviä eroja koulutuksen laadussa ja työelämävastaavuudessa ANOVA-varianssianalyysin perusteella (p < 0,05). Tulokset korostavat tarvetta valtakunnalliselle laadunvarmistukselle ja pedagogisten käytäntöjen yhtenäistämiselle. Kun koulutus vastaa paremmin työelämän tarpeisiin, se tukee potilasturvallisuutta ja vahvistaa röntgenhoitajien asiantuntijuutta muuttuvassa terveydenhuollon ympäristössä.
Katse tulevaisuuteen
Jatkuva kehittäminen on välttämätöntä, jotta koulutus pysyy ajan tasalla teknologian ja potilasturvallisuuden vaatimusten kanssa. Simulaatioharjoitusten laajentaminen ja digitaalisten oppimateriaalien parantaminen ovat keskeisiä kehittämiskohteita. Lisäksi kansainvälisten suositusten huomioiminen ja koulukohtaisten erojen kaventaminen tukevat yhdenvertaista osaamista. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä tutkia myös työnantajien näkökulmaa ja toteuttaa laadullisia selvityksiä, jotka syventävät ymmärrystä opiskelijoiden ja vastavalmistuneiden kokemusten taustalla olevista tekijöistä.
Lähteet
Auvinen, P., Asikainen, E., Hakonen, A., Marjanen, P., Risku, P., Silvennoinen, S. 2022. Suositus ammattikorkeakoulujen yhteisistä kompetensseista ja niiden soveltamisesta. Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry. Viitattu 3.9.2024. https://arene.fi/julkaisut/suositus-ammattikorkeakoulujen-yhteisista-kompetensseista-ja-niiden-soveltamisesta-2022/
Ell, T. & Katsifarakis, D. 2021. The International Society of Radiographers and Radiological Technologist Survey to Support The World Health Organization’s Strategy on Human Recources for Health: Workforce 2030. ISRRT International Society of Radiographers & Radiological Technologist. https://www.isrrt.org/wp-content/uploads/2023/07/Article_co-wrote_with_WHO_Survey_Report_Workforce_shortages.pdf
European Commision. 2025. Analysis on workforce availability, education and training needs for the quality and safety of medical application insolving ionising radiation in the EU. Publications Office of the European Union. https://eanm.org/wp-content/uploads/2025/02/analysis-on-workforce-availability-education-and-training-HW0125000ENN.pdf
Opetushallitus, n.d. Opintopolku. Viitattu 1.8.2024. https://opintopolku.fi/konfo/fi/koulutus/1.2.246.562.13.00000000000000000202
Kuva: Copilot