Virtuaalitodellisuus sytyttää oppimisen liekin – Miksi hammastekniikka tarvitsee VR:ää?

15.12.2025

Perinteinen oppiminen tietokoneella on tehokasta, mutta saako se opiskelijan innon syttymään? Tuore Turun ammattikorkeakoulun Master School – opinnäytetyö osoittaa, että virtuaalitodellisuus (VR) tuo hammastekniikan opiskeluun kaivattua elämyksellisyyttä ja motivaatiota. Kun opiskelija voi astua sisään oppimisympäristöön ja tarkastella hammasteknisiä 3D-malleja kuin ne olisivat todellisia, oppimiskokemus muuttuu suorittamisesta oivaltamiseksi.

Hammastekniikka on ala, jossa kolmiulotteinen hahmottaminen ja avaruudellinen ajattelu on kaiken a ja o. Perinteisesti opiskelijat ovat tottuneet ”pyörittelemään” kipsimalleja ja hammasteknisiä kojeita käsissään, mutta alan digitalisoituessa työ on siirtynyt yhä enemmän litteille tietokoneen näytöille. Vaikka CAD-suunnittelu on arkipäivää, 2D-näyttö ei koskaan pysty täysin välittämään esineen syvyyttä ja muotoa samalla tavalla kuin aito, kolmiulotteinen stereokuva.

Virtuaalitodellisuus tarjoaa tähän ratkaisun: Turun ammattikorkeakoulun Medallion-hankkeessa toteutetussa opinnäytetyötutkimuksessa vertailtiin VR-oppimisympäristöä ja perinteistä tietokoneopetusta kokeellisessa asetelmassa hammastekniikan opiskelijoilla (n=45). Tulokset kertovat VR:n potentiaalista – juuri se tekee oppimisesta kiinnostavaa.

Motivaatioloikka virtuaalisessa ympäristössä

Yksi opinnäytetyön merkittävimmistä havainnoista oli VR-teknologian kyky motivoida opiskelijoita. Kun opiskelijat pääsivät tarkastelemaan ranka- ja siltaproteeseja virtuaalilaseilla, heidän raportoimansa kiinnostus ja sitoutuminen nousivat selvästi korkeammalle tasolle kuin perinteisessä näyttöpääteopetuksessa.

Tämä on havaittu myös aiemmissa teknologiaa käsittelevissä tutkimuksissa, ja se on pedagogisesti merkittävä edistysaskel, sillä motivaatio on oppimisen polttoaine. Kun opiskelija kokee sisällön mielenkiintoiseksi ja ”siistiksi”, hän jaksaa perehtyä aiheeseen syvällisemmin. VR tarjoaa opiskelijoille eräänlaisen wau-efektin, jota perinteinen luento tai demo CAD-ohjelmasta harvoin tavoittaa.

Aitoa läsnäolon tuntua

VR-teknologian suuri valtti on immersio eli läsnäolon tunne. Tutkimustulosten mukaan opiskelijat kokivat olevansa ”sisällä tilanteessa” sen sijaan, että he olisivat vain katselleet sitä ulkopuolelta. Tämä kokemuksellisuus on arvokasta alalla, jossa käsillä tekeminen ja visuaalinen hahmottaminen ovat keskiössä.

Vaikka tilallista hahmottamista mittaavissa 3D-palapelitesteissä suoritusajat olivat samankaltaisia molemmissa ympäristöissä, opiskelijoiden subjektiivinen kokemus oli vahvasti VR:n puolella. Monet kokivat, että virtuaaliympäristössä kappaleiden hahmottaminen tuntui luonnollisemmalta ja intuitiivisemmalta kuin kappaleiden pyörittäminen hiiren avustuksella tietokoneen näytöllä. VR palauttaa hammastekniikan digitaaliseen työskentelyyn sen syvyysvaikutelman, joka menetettiin siirryttäessä fyysisistä malleista näyttöihin.

Kriitikot saattavat huomauttaa, että uusi teknologia voi olla raskasta käyttää. Opinnäytetyön tutkimuksessa havaittiinkin, että VR aiheutti aluksi enemmän kognitiivista kuormitusta kuin tuttu tietokonetyöskentely. Tämä on kuitenkin luonnollista, sillä suurimmalle osalle opiskelijoista VR-lasien käyttö ei ollut tuttua ja he käyttivät niitä ensimmäistä kertaa.

Tulos voidaan nähdä positiivisena haasteena: kuormitus ei johtunut siitä, että VR olisi huono oppimisympäristö, vaan siitä, että se oli uusi. Kun tekninen kynnys ylitetään ja laitteiden käyttö rutinoituu, ”tekninen painokuorma” poistuu ja VR:n todellinen pedagoginen potentiaali vapautuu. Kyse on investoinnista tulevaisuuden taitoihin.

Tulevaisuuden oppiminen on moniaistista

Tutkimustulokset osoittavat, että virtuaalitodellisuudella on kiistaton paikka hammastekniikan opetuksessa. Se ei korvaa perinteistä pänttäämistä faktatiedon osalta tai käsin tehtävien harjoitusten tarvetta hienomotoriikan parantamiseksi, mutta se tuo perinteisten tapojen rinnalle jotain, mitä kirjoista tai demoista ei voi oppia: kokemuksen, elämyksen ja aidon 3D-ympäristön tajun paikasta ja ajasta riippumatta.

Opetuksen tulevaisuus ei ole joko tai, vaan sekä että. Virtuaalitodellisuus toimii siltana teorian ja käytännön välillä tavalla, johon mikään aiempi teknologia ei ole pystynyt. Kun yhdistämme perinteisen osaamisen, VR:n tarjoaman syvällisen hahmotuskyvyn ja paikasta riippumattoman oppimisen, emme ainoastaan kouluta ammattilaisia nykypäivään vaan me annamme heille työkalut ymmärtää tulevaisuutta.

Kuva: Pexels