Ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyöt tarjoavat ratkaisuja työelämän kehittämiseen

30.05.2024

Sosiaali- ja terveysalan opinnäytetyöt muodostavat merkittävän osan ylemmän ammattikorkeakoulutuksen opinnoista. Niiden vaikutukset työelämään ja kohdeorganisaatioihin ovat moninaisia ja arvokkaita. Tässä artikkelissa tarkastellaan sosiaali- ja terveysalan Master Schoolin opinnäytetöiden merkitystä ja niiden tuottamia hyötyjä kohdeorganisaatioille.

Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyönä laaditun kehittämistyön tarveperustana oli ylemmän ammattikorkeakoulututkintojen heikko tunnettuus ja alhainen arvostus (Ojala 2017, 146). Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet henkilöt tuovat työelämään arvokasta osaamista ja ovat merkittäviä uudistajia. Vaikka työnantajat arvostavat jatkuvaa kouluttautumista, tutkintoa ei vielä tunneta tarpeeksi hyvin työnantajien keskuudessa. (Rämö 2021, 2.)

Sosiaali- ja terveysalalla on tunnistettu monia kehitystarpeita, joihin vastaamiseen tarvitaan vankkaa osaamista tutkimus- ja kehittämismenetelmistä. Tämä osaaminen hankitaan erityisesti ylemmän ammattikorkeakoulun opintojen aikana, täydentäen perustutkintojen antamaa osaamista. (Liikanen ym. 2022.) Sosiaali- ja terveysalalla tarvitaan merkittävää uudistusta, joka kohdistuu palveluiden tehokkuuden, vaikuttavuuden ja teknologian hyödyntämisen parantamiseen. Lisäksi digitalisaatio ja sähköinen viestintä avaavat uusia mahdollisuuksia eri tasoilla. (Huotari 2014, 8.)

Analyysi ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetöistä

Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö on olennainen osa tutkintoa: se vaatii 800 tunnin työpanoksen ja vastaa 30 opintopistettä. Opiskelija osoittaa opinnäytetyössä soveltamiskykynsä, itsenäisen asiantuntijuuden ja tutkimusmenetelmien hallinnan. Opinnäytetyön tavoitteena voi olla esimerkiksi uuden tiedon tuottaminen, organisaation ongelmien ratkaiseminen tai uusien toimintamallien kehittäminen. (Mäkimuro-Koivumaa & Kunnari 2018, 2–3.)

Kehittämistyössä analysoitiin vuoden 2022 Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolissa tehtyjä sosiaali- ja terveysalan opinnäytetöitä. Tuloksista käy ilmi, että suurin osa aiheista oli toimeksiantajien ideoimia aiheita, mutta myös opiskelijoiden omat ideat olivat merkittävässä roolissa. Toimeksiantajat ideoivat usein koko organisaatiota kehittäviä aiheita, kuten kehittämisideoita toiminnan tehostamiseen, kun taas opiskelijat ideoivat apukeinoja henkilökunnan työn helpottamiseen muistutusjärjestelmillä, muistitauluilla ja muistilistoilla.

Opinnäytetöiden tuotoksia hyödynnettiin pääasiassa henkilökunnan ja johdon käytötöön sekä suoraan potilaiden ja asiakkaiden hyväksi, mikä kuvastaa hyvin opiskelijoiden pyrkimystä parantaa sosiaali- ja terveysalan palveluiden laatua ja vaikuttavuutta. Myös henkilöstö on tärkeä kohderyhmä, joka hyötyy monipuolisesti kehitetyistä työkaluista ja prosesseista.

Tuloksista ilmeni, että eniten valmistui opinnäytetöitä, jotka liittyvät toimintamallien kehittämiseen. Näillä voidaan parantaa potilaiden ja heidän läheistensä kohtaamaa tukea, hoitoprosessien sujuvuutta ja kuntoutujien paluuta työelämään. Myös oppaiden ja tietovälineiden kehittäminen olivat yleisiä. Näillä voidaan parantaa hoitoa ja työntekijöiden osaamista, mikä hyödyttää organisaatioita tehokkaamman toiminnan ja paremman palvelun kautta.

YAMK-opinnäytetyöt sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä

Ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyöt tarjoavat arvokasta tietoa ja käytännön ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan haasteisiin. Niiden avulla voidaan vahvistaa työelämän kehittämistä ja tuoda uusia näkökulmia alan käytäntöihin. Tulevaisuudessa on tärkeää jatkaa opinnäytetöiden käyttöä ja hyödyntämistä työelämän kehittämisessä.

Opinnäytetöiden merkitys sosiaali- ja terveysalalla on kiistaton. On tärkeää tunnistaa niiden potentiaali ja rohkaista opiskelijoita sekä organisaatioita hyödyntämään niitä entistä aktiivisemmin. Opiskelijoiden olisi hyvä laatia suunnitelma opinnäytetöiden levittämisestä ja tulosten jakamisesta laajemmalle yleisölle, jotta niiden hyödyt eivät jäisi vain yhden organisaation käyttöön.

Lisäksi tiedon levittämistä voitaisiin tehostaa sosiaalisen median kampanjoilla ja seminaareilla, joissa opinnäytetöiden tuloksia niiden hyödyntämismahdollisuuksia esiteltäisiin laajemmalle yleisölle. Yhteistyö työnantajien kanssa on tärkeää, jotta varmistetaan opinnäytetöiden vastaavan työelämän tarpeisiin ja opiskelijoiden saavan merkityksellisiä ja hyödyllisiä aiheita.

Lähteet:

Huotari, P. 2014. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö kehittämässä sosiaali- ja terveysalaa. Teoksessa Huotari, P. & Kivi, J. (toim.). Näkökulmia sosiaali- ja terveysalan kehittämiseen. Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutuksen opinnäytetyö tutkimuksellisena kehittämishankkeena (ylempi ammattikorkeakoulututkinto). Sarja C. Artikkelikokoelmat, raportit ja muut ajankohtaiset julkaisut, osa 170. Lahti: Lahden ammattikorkeakoulun julkaisu, 8–16.

Liikanen, E., Kilkku, N. & Sinkkonen, M. 2022. Tutkimusmenetelmien moninaisuus terveysalan YAMK-opinnäytetöissä. Tampereen ammattikorkeakoulu. Viitattu 14.4.2024. https://sites.tuni.fi/tamk-julkaisut/tamkjournal/tutkimusmenetelmien-moninaisuus-terveysalan-yamk-opinnaytetoissa-eeva-liikanen-nina-kilkku-ja-merja-sinkkonen/

Mäkimuro-Koivumaa, S. & Kunnari, M. 2018. YAMK-opinnäytetyöt ja tutkimuksellinen kehittäminen. Lapin ammattikorkeakoulu. Viitattu 1.4.2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265572

Rämö, E. 2019. YAMK-tutkinnolla nostetta työuralle. Viitattu 4.2.2024. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/505613/YAMK-tutkinnolla_nostetta_tyouralle.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Artikkelikuva: Daniel Sone, Unsplash