musta näppäimistö, jossa värikkäitä sosiaalisen median logoja

Digitaalisen markkinoinnin prioriteetit mikroyrittäjälle

04.01.2023

Koronapandemia toi monelle perinteisellekin yritykselle digitaalisen siirtymän ajankohtaiseksi vuonna 2020. Etenkin pienille yrityksille siirtymä tuotti erityisiä haasteita, sillä verkossa toimiminen vaatii perusosaamisen lisäksi riittävää tietoa mahdollisista toimintatavoista. Lisäksi mikroryrityksissä markkinointiin liittyvät vastuut kasautuvat usein jo valmiiksi kiireisen yrittäjän harteille.

Digitaalisessa markkinoinnissa on monia konsepteja, joita on vaikea lähestyä ilman aikaisempaa osaamista. Tämän vuoksi yrittäjän on tärkeää valita näistä itselleen relevantit toimintatavat ja näiden pohjalta lähteä toteuttamaan digitaalista markkinointia. Riittävä priorisointi säästää aikaa ja resursseja. Tämä artikkeli auttaa mikroyrityksiä löytämään monista vaihtoehdoista sopivat toimintatavat digitaalisen markkinoinnin kentällä.

Sopivan sosiaalisen median valitseminen

Kilpailu asiakkaan huomiosta on kasvanut, joten verkossa ei enää pärjää pelkästään omilla verkkosivuilla. Yrityksen täytyy näkyä myös siellä, missä asiakas on. Tähän mahdollisuuden antavat sosiaalisen median alustat. Jopa 79 % suomalaisista yrityksistä käyttää sosiaalista mediaa liiketoiminnassaan (Mattila, Pajarinen, Seppälä, Vallin, Bützow, Hynönen ja Puittinen 2022, 51). Kuitenkin alustoja on paljon, joten sopivan alustan valitseminen voi olla vaikeaa.

Jopa 79 % suomalaisista yrityksistä käyttää sosiaalista mediaa liiketoiminnassaan

Sopivan alustan valintaa voi lähestyä monella tapaa. Yksi tapa on vertailla alustoja oman asiakasryhmän käyttömäärien mukaan. Teleoperaattori DNA julkaisee vuosittain verkkosivuillaan Digitaaliset Elämäntavat -tutkimuksen (2022), josta on käytännöllistä tarkistaa, miten alustojen käyttömäärät ovat kehittyneet. Tutkimus myös luokittelee sosiaalisen median alustojen käyttäjät ikäryhmän ja sukupuolen mukaan, mikä helpottaa alustavalintoja.
Valintaa auttaa myös kilpailijoiden tarkkailu. On hyödyllistä katsoa, millä alustoilla merkittävimmät kilpailijat toimivat ja seurata, saavuttavatko he menestystä niissä. Toisen yrityksen markkinointistrategiaa ei kannata täysin kopioida, mutta mallia kannattaa ottaa. Jos jollain alustalla on paljon kohderyhmän asiakkaita, mutta vähän kilpailijoita, voi tämä alusta olla otollinen paikka brändinrakennukseen.


Kaikissa alustoissa ei kannata yrittää olla, sillä jokainen alusta eroaa toimintatavoiltaan ja käyttöliittymiltään. Tämän takia on suositeltavaa valita 1–3 pääkanavaa, joihin yritys keskittyy. Näin ollen alustalla menestymiseen vaadittu työmäärä pysyy kohtuullisena. Valinnan jälkeen markkinoinnista vastuussa olevien henkilöiden täytyy opetella käyttämään alustaa myös kuluttajan näkökulmasta. Tällöin he oppivat, mikä toimii ja mikä ei, sillä jokaisessa alustassa on oma kulttuurinsa ja ilmapiirinsä. Esimerkiksi suoraan myyvä puhe ei toimi kaikissa alustoissa.

Missä mikroyrityksen kannattaa mainostaa?

Sosiaalisen median alustojen valinnan lisäksi on tärkeää valita, missä kanavissa yritys markkinoi. Esimerkiksi mainostajan on mahdollista mainostaa hakukoneissa, sosiaalisen median alustoilla tai suosituilla verkkosivuilla. On tärkeää valita sopivat kanavat mainontaan, jotta yritys tavoittaa maksavat asiakkaat. Kanavan valintaan vaikuttavat yrityksen tavoitteet ja tarjotut palvelut.
Jos yrityksellä on verkkosivu, jossa on varauskalenteri, yhteydenottolomake tai verkkokauppa, on tärkeää miettiä, miten asiakkaat päätyvät sivuille. Hakusanamainoksilla yritys tavoittaa asiakkaan, kun asiakas etsii tietoa tai harkitsee tuotetta. Käytännössä hakusanamainokset toimivat hakusanojen pohjalta. Kun asiakas hakee mainoksessa määritetyllä hakusanalla, hän näkee yrityksen asettaman mainoksen. Tämä on hyvä keino tavoittaa asiakas juuri oikeassa vaiheessa ennen ostopäätöksen tekemistä.


Koska asiakas ei aina osaa etsiä tuotetta hakukoneesta, täytyy tuote tuoda jollain tapaa tietoisuuteen. Tässä auttavat sosiaalisen median alustat. Kun yritys on valinnut sopivat sosiaalisen median alustat käyttöönsä, on aika tutustua näiden mainostyökaluihin. Jokainen sosiaalinen media tarjoaa omat työkalut mainoksiin. Sosiaalisen median mainosten tarkoitus voi olla herättää asiakkaan huomio, ohjata yrityksen verkkosivuille tai kerätä asiakaspalautetta reaktioiden muodossa.


Mainostyökalut mahdollistavat kohdentamisen, jolla tavoitetaan hyvinkin tarkkaan määriteltyjä kohdeyleisöjä. Esimerkiksi Facebook mahdollistaa kampanjan toteuttamisen kalastuksesta kiinnostuneille varsinaissuomalaisille miehille, joilla on hääpäivä tulossa lähiviikkoina. Kohdentamisen hyöty tulee siitä, että mainoksen budjetti käytetään vain mainoksen kohdeyleisöön.
Mikroyrittäjiä varten on tehty kolmiosainen videosarja digitaalisesta markkinoinnista. Videoiden aiheina ovat digitaalisen alustan valita ja yrityksen näkyvyys verkossa, sisältömarkkinointi sosiaalisessa mediassa ja verkkosivuilla sekä maksettu mainonta verkossa. Videosarja löytyy osoitteesta: https://www.youtube.com/watch?v=sXMx-EQcH_U&list=PLRFEpUFzvAl21zLmTchm8ScrrW7kyEvkn

Turun ammattikorkeakoulussa on käynnissä Digitaidot – digitaidoilla tiedolla johtamiseen -hanke, joka tarjoaa varsinais-suomalaisille yrityksille apua digiosaamisen kehittämiseen, verkkonäkyvyyden kasvattamiseen, sekä sosiaalisen median ja sisältömarkkinoinnin keinojen hyödyntämiseen. Tarkemmat tiedot kevään 2023 koulutuksista löytyvät täältä.

Lähteet

Lehtinen L. 2023. Digimarkkinointi kuntoon! : mikroyrittäjille suunnattu opetusvideosarja – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.

DNA Oyj 2022. DNA Digitaaliset elämäntavat-tutkimus. Viitattu 3.1.2022 https://corporate.dna.fi/tutkimukset-digitaaliset-elamantavat-22

Mattila, J., Pajarinen, M., Seppälä, T., Vallin, V., Bützow, A., Hynönen, K. & Puittinen, M. 2022. Digibarometri 2022: Digivihreä siirtymä.