Louna-kirjastojen uudistetulla lukudiplomilla halutaan innostaa lukemaan ja pitämään yllä lukuharrastusta

01.12.2025

Louna-kirjastojen peruskoulun vuosiluokille suunnattu lukudiplomi päivitettiin vuonna 2025. Uudistetun lukudiplomin toivotaan innostavan lapsia ja nuoria lukemisen pariin.

Lukudiplomi on monelle lapselle, nuorelle ja aikuisellekin koulusta tuttu lukuhaaste. Lukudiplomin suorittaakseen oppilas lukee ennalta sovitun määrän kirjoja, mahdollisesti tekee kirjoihin liittyviä tehtäviä, ja lopulta saa suorituksesta kunniakirjan tai todistuksen eli diplomin. Lukudiplomin tarkoitus on innostaa koululaisia lukemaan ja tutustumaan monipuolisesti kirjallisuuteen, sekä antaa tunnustusta lukuharrastuksesta.

Lukudiplomi on osa kirjaston ja koulun yhteistyötä

Laki yleisistä kirjastoista määrittää yhdeksi yleisten kirjastojen tehtävistä edistää lukemista ja kirjallisuutta (Laki yleisistä kirjastoista, 2016/1492). Kirjastoilla ja peruskoululla on siten yhteinen tavoite lasten ja nuorten monipuolisen lukutaidon kehittämisessä ja ylläpitämisessä sekä lukuinnon herättämisessä. Lukudiplomi on yksi kirjastojen ja koulun yhteistyömuodoista.

Lukudiplomi toteutetaan yleensä koulun ja kirjaston yhteistyönä niin, että kirjasto valmistelee materiaalit ja koulussa opettajat valvovat diplomisuoritusta. Monilla kirjastokimpoilla, ja jopa yksittäisillä kunnilla, on käytössä omat lukudiplominsa.

Lukudiplomi innostaa lukemaan

Lukudiplomi voi ihanteellisessa tapauksessa toimia sysäyksenä lukuharrastuksen aloittamiselle ja kannustaa lapsia ja nuoria tutustumaan eri kirjallisuudenlajeihin ja kehittämään entistä monipuolisempaa lukutaitoa.

Lukudiplomi jää kuitenkin usein vain ylöspäin eriyttäväksi opetusvälineeksi, sillä lukudiplomin suorittavat useimmiten oppilaat, jotka muutenkin lukevat paljon ja nauttivat lukemisesta. Vähän lukevat ja vähemmän innostuneet oppilaat sen sijaan eivät välttämättä halua edes yrittää diplomin suorittamista. Lukudiplomi saattaa tahattomasti luoda luokkaan kilpailullisen ja arvottavan asetelman, kun taitavat lukijat suorittavat diplomin vaivatta, kun taas heikommat joutuvat ponnistelemaan saadakseen kirjat luetuksi. (Aerila & Kauppinen 2019, Kaakkunen 2014, Ukura 2023.)

Lukudiplomi voi kuitenkin toimia myös työkaluna, jonka avulla diplomin suorittaja voi löytää uusia lukuelämyksiä ja tehdä lukemisesta osan arkipäivää. Louna-kirjastojen pitkään käytössä ollutta lukudiplomia päivittäessä tavoitteena olikin, että lukudiplomi sekä kannustaisi innokkaita lukijoita jatkamaan lukemista että innostaisi vähemmän lukevia oppilaita aloittamaan lukuharrastuksen.

Louna-kirjastojen uudistettu lukudiplomi palkitsee lukijat jalokivillä

Louna-kirjastojen lukudiplomi päivitettiin vuonna 2025. Projektia pohjustettiin Forssan seutukunnan peruskoulun opettajille suunnatulla kyselyllä sekä haastattelemalla kirjastojen henkilökuntaa. Päivitystyön tuloksena lukudiplomi sai uuden visuaalisen ilmeen, ja sen suorittamista helpotettiin ja yksinkertaistettiin.

Keskeisenä ajatuksena diplomin uudistamisessa oli, että lukudiplomin on tarkoitus palvella sekä paljon lukevia että vähemmän lukemisesta innostuneita.

Keskeisenä ajatuksena diplomin uudistamisessa oli, että lukudiplomin on tarkoitus palvella sekä paljon lukevia että vähemmän lukemisesta innostuneita. Lukudiplomin arvottavasta asetelmasta, jossa suurempi luettujen kirjojen määrä esitettiin arvokkaampana kuin pienemmän, haluttiin eroon. Kirjaston henkilökunta koki tärkeäksi korostaa, että myös pienempi luettujen kirjojen määrä on arvokas suoritus.

Kuten vanhassa, myös uudistetussa lukudiplomissa on eri tasoja sen mukaan, kuinka monta kirjaa suorittaja lukee. Tasot on nimetty erilaisten jalokivien mukaan. Eri tasot pyritään kuitenkin esittämään keskenään yhtä arvokkaina, jotta pienemmän kirjamäärän lukijat eivät kokisi itseään heikommiksi, vaan voisivat olla yhtä ylpeitä suorituksestaan.

Kirjan lukeminen on tärkeintä

Forssan seutukunnan opettajat olivat toivoneet diplomin suorittamisen helpottamista, sillä oppilaat olivat kokeneet diplomiin liittyvät tehtävät liian työläiksi. Myös kirjastojen henkilökunnan mielestä tärkeintä lukudiplomin suorittamisessa on kirjojen lukeminen ja lukuinnon löytyminen.

Lukudiplomia päivittäessä pidettiin siksi tärkeänä, ettei lukuintoa ja halua diplomin suorittamiseen tukahdutettaisi tekemällä diplomin suorittamisesta liian haastavaa. Niinpä diplomin suorittamisesta yritettiin tehdä yksinkertaisempaa ja vaivattomampaa helpottamalla tehtäviä, joita tekemällä oppilaat osoittavat lukeneensa kirjat.

Tämän kirjoittamishetkellä uutta lukudiplomia ollaan vasta ottamassa käyttöön Louna-kirjastoissa, joten vielä ei voi sanoa, millaisen vastaanoton uusi lukudiplomi kouluissa saa. Toiveena kuitenkin on, että lukudiplomin suorittaminen auttaisi lapsia ja nuoria innostumaan lukemisesta sekä pitämään yllä lukuharrastusta.

Lähteet:

Aerila, J. & Kauppinen, M. 2019. Sytytä lukukipinä: Pedagogisia keinoja lukuinnon herättelyyn. Jyväskylä: PS-kustannus.

Kaakkunen, P. 2014. Lukudiplomin avulla lukemaan houkutteleminen yläkoulussa: Lukudiplomin kehittämistutkimus perusopetuksen vuosiluokilla 7–9. Väitöskirja. Joensuu: Itä-Suomen Yliopisto.

Pelto-Huikko, P. 2025. ”Se kirjan lukeminenhan on se tärkein” – Louna-kirjastojen lukudiplomin päivittäminen. Opinnäytetyö. Turun ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529715

Ukura, P. 2023. Lukudiplomi lukemaan innostamisen tukena. Salosen lukudiplomin kehittäminen osana Lukeva Salo -hanketta. Kielikukko 4/2023, 23–28.