
Monenlaiset oppijat kirjastoissa – näin opettaja kehittäisi kirjavinkkauksia erityisryhmille
Kirjastot ovat tärkeä osa koulutusta ja kulttuuria, mutta onko niillä mahdollisuuksia palvella myös monenlaisista oppijoista koostuvia erityisryhmiä? Erilaiset oppijat hyötyisivät räätälöidyistä kirjavinkkauksista, mutta onko kirjaston työntekijöillä mahdollisuuksia tai valmiuksia kohdata kirjavinkkauksissa erilaisia ryhmiä? Kirjaston työntekijöille on kyllä saatavilla materiaaleja ja ohjeita, mutta käytännön toteutus voi silti olla haastavaa ilman riittävää tietoa oppilaista.
Kirjavinkkausten suunnittelu vaatii tiivistä yhteistyötä kirjaston ja koulun välillä. Raumalaisessa peruskoulussa työskentelevä erityisopettaja Tuuli Valmunen korostaa, että opettajien ja kirjaston työntekijöiden välinen hyvä keskusteluyhteys on avainasemassa. Opettajien toiveiden kuuleminen ja tarkempien kysymysten esittäminen voivat parantaa vinkkausten laatua.
Opettajan vinkit – luovuus ja monipuolisuus
Valmunen ehdottaa, että kirjavinkkauksissa käytettäisiin selkokielisiä kirjoja ja Celia-tunnuksia. Oppimisvaikeuksista kärsivät oppilaat hyötyvät myös äänikirjoista, suurikokoisista teksteistä ja visuaalisesti rikastetuista kirjoista. Moniaistisuus on keskeistä: toiminnallisuus ja aistien virittäminen voivat tehdä vinkkauksista elämyksellisiä.
Kirjavinkkaukset voivat sisältää myös työpajoja, joissa yhdistetään musiikkia, teatteria tai kuvaamataitoa. Tämä voi innostaa oppilaita lukemaan ja kehittää heidän mielikuvitustaan. Tarinoiden ja mielikuvituksen korostaminen on tärkeää, ja jokaiselle oppilaalle tulisi antaa mahdollisuus kokea tarinoiden maailma.
Kirjaston työntekijän yhteistyötaidot – avain onnistuneisiin kirjavinkkauksiin
Kirjastojen ja opettajien yhteistyö voi merkittävästi parantaa erityisryhmien kirjavinkkauksia. Tavoitteena on tarjota kaikille oppilaille mahdollisuus löytää itseään kiinnostavia kirjoja ja kehittää lukutaitoaan. Kirjavinkkaus voi olla avain oppimiseen ja itsetunnon vahvistamiseen – annetaan kaikille mahdollisuus tarinoiden maailmaan.