asunnon ulkovi

Airbnb-majoittajat eivät ole tyytyväisiä arviointijärjestelmään

10.12.2024

Airbnb-toiminnan rajoittaminen ja mahdollisesti jopa kieltäminen on ollut vahvasti esillä mediassa 2020-luvulla. Mediassa majoitustoimintaa on tarkasteltu taloyhtiöiden ja asukkaiden näkökulmista. Nyt Airbnb:n majoitustoiminnan kehittymistä on tarkasteltu majoittajien näkökulmasta. Erityisen haasteellisena majoittajat kokevat kohteiden arviointiprosessin.

Airbnb-palvelun taustalla on jakamistalouden ideologia, jossa ajatuksena on, että kaikkea ei tarvitse itse omistaa, vaan kuluttajat voivat hyödyntää toisen omaa korvausta tai maksua vastaan. Airbnb ei omista asuntoja, vaan toimii alustana, joka yhdistää kohteiden majoittajat ja majoituksen tarvitsijat. Airbnb tarjoaa käyttäjilleen välineet ja keinot majoituskohteiden jakamiseen. Pääsääntöisesti Airbnb-toiminnassa on kyse lyhytaikaisesta vuokrauksesta, jossa kuluttaja tarjoaa toiselle kuluttajalle hallinnassaan olevaa asuntoa tai kiinteistöä lyhytaikaiseen vuokraukseen.

Tiukka arviointijärjestelmä

Airbnb ohjaa kohteiden näkyvyyttä saatujen arviointien perusteella. Majoittajat kokevat Airbnb:n arviointijärjestelmän haasteellisena, koska majoittujat eivät ymmärrä pisteytyksen ja arvioinnin merkitystä majoittajalle. Kohteiden arviointiasteikko on 1–5 tähteä ja jo neljän tähden arviointi tiputtaa kohteen näkyvyyttä hakutuloksissa.

Majoittuja arvioi majoituksen päätyttyä kohteen ja majoittajan toimintaan liittyviä osa-alueita. Majoittajat kokevat, että arvioinnin osa-alueet tarvitsevat lisäohjeistusta siitä, mitä ja miten majoituskokemusta arvioidaan. Arvioinnin tarkoituksena on todeta, että asunto vastaa sitä mitä kohteen sivuilla on luvattu.

Kuva 1. Asunnon kohderyhmän suunnittelun avulla majoittaja kykenee ottamaan huomioon majoittujien tarpeita ja sisustukseen vaikuttavaa tyyliä. (Kuva: Minna Penkkimäki)

Vaikka majoittajat kokevat arvioinnin haasteellisena, he näkevät kuitenkin arvioinnin tärkeänä osana majoitustoimintaa. Totuudenmukaiset kohteiden kuvaukset ja arvioinnit kasvattavat majoittujien luottamusta Airbnb:n palvelua kohtaan. Majoittajat kokevat, että heillä on mahdollisuus vaikuttaa majoittujien arvioimaan majoituskokemukseen, vaikka haasteen muodostaa pisteytysjärjestelmä, joka on hieman epäselvä majoittujille.

Määrittele kohderyhmä ja roolisi

Asuntojen kohderyhmien suunnittelu ja määrittely auttaa ja helpottaa päivittäistä majoitustoimintaa. Tarkalla kohderyhmävalinnalla majoittajat pystyvät pienentämään majoitustilanteisiin liittyviä haasteita ja riskejä. Majoittajat kertovat tehneensä kohderyhmään liittyvää suunnittelua toiminnan alkuvaiheessa ja he lisäävät, että heille on tärkeää korjata ja ohjata majoitustoimintaa jatkuvasti palautteiden ja toimintakentän muutosten perusteella.

Airbnb-majoittajan TOP 3 vinkkiä:

  • Valitse asuntosi kohderyhmä
  • Määritele oma roolisi majoittajana
  • Kommunikoi ja ohjeista

Kuva 2. Hyödyntämällä Airbnb-toimintaa varten suunniteltuja ostopalveluja majoittaja kykenee määrittämään omaa rooliaan ja panostustaan majoitustoiminnassa. (Kuva: Minna Penkkimäki)

Majoittajan tulee tarkastella, kuinka paljon on valmis sitoutumaan ja osallistumaan majoitustoiminnan eri vaiheisiin. Yksi suurimmista roolin valitsemiseen vaikuttavista tekijöistä on oma käytettävissä oleva aika.

Yhdeksi vahvaksi arviointiin vaikuttamisen keinoksi majoittajat listasivat kommunikoinnin ja viestinnän majoittujien kanssa. Majoittajat toteavat, että onnistunut majoituskokemus on vuorovaikutusta majoittajan ja majoittujan välillä.

Suunnittele Airbnb-toimintaasi!

Airbnb-majoittajat painottavat, että tärkein Airbnb-majoittajan työkalu on toiminnansuunnittelu. Sen avulla majoittajat pystyvät ennakoimaan majoitustoiminnan haasteita ja mahdollisuuksia. Kaikki majoitustoimintaan vaikuttavat osa-alueet nivoutuvat toisiinsa jollakin tasolla. Kohteet vaativat jatkuvaa jalostamista ja toiminnan suunnittelua ja kehittämistä. Majoituskokemuksen voidaan ajatella olevan kokonaisuus, joka muodostuu pienistä palasista, jotka vaikuttavat toisiinsa ja siten lopulta kokonaisuuteen. Palojen välisten vaikutuksien hahmottaminen on osa toimintasuunnitelmaa.

Lähde:

Hallvar, A. 2024. Majoittajan mahdollisuudet vaikuttaa pienimuotoisen majoitustoiminnan kehittymiseen : case Airbnb – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.

Kuva: AdobeStock.