Tieliikennelain muutokset liikennemerkkeihin
Tieliikennelaki uudistui kesäkuussa vuonna 2020. Uusi laki sujuvoittaa liikennettä sekä tekee liikenteestä turvallisemman. Uusi laki luo edellytyksiä liikenteen digitalisoitumiselle ja turvalliselle automaatiolle.
Useita asetuksia kumoutui, kun uusi tieliikennelaki tuli voimaan. Käytännön tasolla se tarkoittaa sitä, että esimerkiksi liikennemerkeistä ja liikennevaloista säädetään laissa, eikä asetuksissa niin kuin ennen. Uusi tieliikennelaki vastaa kansainvälisten sopimusten ja EU:n lainsäädännön asettamiin vaatimuksiin.
Lakimuutokset liikennemerkeissä
Lakimuutoksen mukana tuli paljon erilaisia muutoksia, mutta suurimmat, keskeisimmät ja huomattavimmat muutokset liittyvät liikennemerkkeihin. Liikennemerkit ovat yleisin liikenteen ohjaustapa. Merkit kertovat olemuksellaan, värillään ja muodollaan, mitä tienkäyttäjälle halutaan kertoa. Lakimuutoksia tehtiin, jotta merkkien selkeys, yksinkertaisuus ja näkyvyys paranevat. Uudet ja uudistetut merkit vastaavat paremmin liikenteen tarpeisiin uudistuksen myötä.
Lakimuutoksia tehtiin, jotta merkkien selkeys, yksinkertaisuus ja näkyvyys paranevat.
Uusia merkkejä otetaan käyttöön noin 50 kappaletta ja myös joidenkin vanhojen merkkien ulkoasu kokee muutoksen. Lakimuutoksen myötä uusia lisäkilpiä tulee liikennemerkkien alapuolelle. Monet merkkien muutokset ovat kuitenkin niin pieniä, että tienkäyttäjät eivät niitä välttämättä edes huomaa.
Merkit joissa on ihminen, kokivat suurimmat muutokset. Osassa merkkejä ihminen muuttui selkeämmäksi ja ihmisen pää on uudessa merkissä pallon muotoinen. Toisista merkeistä taas ihminen poistettiin selkeyden takia kokonaan.
Myös kolmioiden ja kevyenliikenteen väylän merkkien alle tulevat lisäkilvet tuottavat erittäin paljon lisätyötä. Merkkien alle tulee tarvittaessa laittaa kaksisuuntaisen pyörätien merkit.
Lakimuutoksen vaikutukset merkkien omistajaan ja hallinnoijaan
Lakimuutos toi tullessaan uusia liikennemerkkejä sekä uudistuksia vanhoihin merkkeihin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vanhat merkit tulee vaihtaa uusiin sekä lisätä tarvittavat uudet merkit maastoon vaaditussa ajassa. Jos merkki jää vaihtamatta on se siirtymäajan jälkeen laiton.
Liikennemerkkien laskennallinen käyttöikä on noin 30 vuotta eli osa merkeistä päätyy vaihtoon hyväkuntoisena vaikka uusien liikennemerkkien siirtymäaika onkin pääosin 10 vuotta ja osa vaihdetaan uuden lain mukaisiksi kun ne ovat käyttöikänsä päässä. 10 vuoden siirtymäaika tarkoittaa myös sitä, että liikenteessä näkyy niin vanhoja kuin uusiakin merkkejä.
Tämä muutos vaatii, että tienomistaja tai hallinnoija tietää vaihdettavien sekä lisättävien liikennemerkkien määrät ja sijainnit. Liikennemerkkikartoitus on hyvä tapa saada tarvittavat tiedot. Merkkien kartoitus, uusien osto ja asennus vaativat paljon resursseja, aikaa sekä rahaa. Summasta puolet on materiaalikustannuksia ja loppu koostuu merkinvaihtoon ja suunnitteluun työllistävästä vaikutuksesta.
Muutos ei ole siis kenellekään helppo tai halpa, varsinkaan kunnille, sillä liikennemerkkejä on katuympäristössä monta kertaa enemmän kuin maantieympäristössä.