Eettisyys ja laatu nykypäivän kotihoidossa
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kotihoidon laatua ja eettisyyttä hoitotyön näkökulmasta kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla. Tässä artikkelissa herätellään lukijan ajatuksia aiheesta.
Kuuluu koputus. Hoitaja astuu sisään reppuineen ja toivottaa hyvää huomenta vuoteessa lepäävälle ikäihmiselle. Hoitajan mielessä pyörii päivän kulku. Tämä on päivän ensimmäinen käynti. Vielä ainakin kuusi ihmistä odottaa vuoteessa lepäillen hoitajaa, sillä he eivät pääse vuoteesta ylös ilman apua. Puhelimen ohjelmassa, jossa päivän käynnit näkyvät, on taas tasattu käyntejä työtekijöiden kesken. Kello 8.30 näkyy alkavaksi kaksi puolen tunnin käyntiä samaan aikaan. Pakkohan päivän käynnit on jakaa töissä olevien hoitajien kesken, ja sen hoitaja kyllä ymmärtää.
Joku hoitajista oli sairastunut, joten nyt poissa olevan hoitajan käynnit on jaettu töissä oleville hoitajille. Sijaisia ei saatu taaskaan, ja tavallisestikin hoitajia on juuri ja juuri niin, että pärjätään. Miten hän selviytyy päivästä, sitä ei kukaan tiedä tai tunnu sen enempää miettivän. Nopeasti kengänsuojat kenkiin ja avustamaan asiakasta. Kyllä tämä taas tästä, kunhan koitan vaan olla mahdollisimman reipas ja nopea. Jätän sitten vaikka ruokataukoni väliin, hoitaja miettii. Hymy kasvoille ja tervehtimään vuoteessa lepäävää asiakasta.
Monet tutkimukset puoltavat sitä, että ihmiselle paras paikka vanheta ja ikääntyä on oma koti. Tuttu ja turvallinen ympäristö luo turvallisen sekä kodikkaan tunnelman. Mitä tapahtuu sitten, kun emme enää pysty asumaan omassa kodissamme ilman apua? Polvet natisevat ja käsien voimat hupenevat. Jo tutun kahvikupin nostaminen tuntuu ponnistukselta.
Hoidon laadun ja eettisyyden tulee olla jokaisen sosiaali- ja terveyspalvelun perusta.
Kotihoito. Se uljas pelastaja, jonka kautta hoitaja saapuu ikäihmisen kotiin auttamaan. Tutkimukset osoittavat kovin hätähuudoin, kuinka kotihoidossa on suuri ja jatkuvasti kasvava resurssipula. Hyvät ja motivoituneet hoitajat kuluttavat itsensä loppuun tehdessään tärkeää työtä. Iso osa kotihoidossa työskentelevistä hoitajista pelkää, ettei terveys kestä kotihoidossa työskentelyä montaa vuotta.
Hoidon laadun ja eettisyyden tulee olla jokaisen sosiaali- ja terveyspalvelun perusta. Hoidon laatu on käsitteenä hyvin moninainen, joka vaatii erityisesti kotihoidossa tarkastelua. Jotta hoitajat voisivat toteuttaa työtään laadukkaasti ja eettisesti oikein, heidän tulisi saada koulutuksen kautta kattava tietoperusta tulevaa työtään varten.
Suomen tavoitteena on mahdollistaa ikäihmisten kotona asuminen yhä pidempään ja samalla vähentää laitospaikkojen määrää. Näin ollen kotona on yhä heikkokuntoisempia ikäihmisiä avustettavana. Kun avustettavana on ihminen, joka tarvitsee apua kaikissa päivittäisissä perustoiminnoissaan, vie se hoitajalta aikaa. Avun yksilöllisyys sekä asiakkaan omat toiveet tulisi myös ottaa huomioon niitä kunnioittaen ja toteuttaen. Samalla hoitajista on suuri pula hyvin monessa eri sosiaali- ja terveysalan palvelussa.
Kotihoidossa tulisi olla varauduttu nopeasti muuttuviin tilanteisiin myös resurssoinnin pohjalta.
Tutkimuksissa on käynyt ilmi, että resurssivaje on suoraan yhteydessä hoidon laatuun. Samalla Tilastokeskuksen mittausten mukaan ikäihmisten määrän on arvioitu kasvavan vielä vuoteen 2070 saakka.
Kotihoito on ympäristönä sellainen, jossa voi tulla vastaan nopeasti muuttuvia tilanteita. Näin ollen siellä tulisi olla varauduttu nopeasti muuttuviin tilanteisiin myös resurssoinnin pohjalta. Kotihoidossa työntekijät ovat kulkiessaan kodista kotiin sään armoilla, ja myös välimatkoihin kuluva aika tulisi ottaa huomioon. Palvelulla apu viedään asiakkaan luokse, jolloin välimatkat voivat olla ajoittain pitkiäkin.
Kotihoito on ajatuksen tasolla upeasti kehitetty palvelu, jolla mahdollistettaisiin laadukas ja eettisesti hyvä hoito ihmisille elämän loppuun asti. Tällä hetkellä kentältä kuuluvat kokemukset kuitenkin kertovat, että palvelu on romahtamassa. Miten ikäihmisten hoidon käy ja kuka heitä hoitaa tulee olemaan suuri kysymys jo lähitulevaisuudessa.
Lähteet:
EU-terveydenhoito.fi. 2022. Hoidon laatu Suomessa. Viitattu 8.10.2023. Saatavilla: https://www.eu-terveydenhoito.fi/hoitoon-ulkomailta-suomeen/terveydenhuoltojarjestelma-suomessa/hoidon-laatu-suomessa/
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2014. Etiikka hoitotyössä. Helsinki. Sanoma Pro Oy. Viitattu 14.09.2023
Miettinen, J.; Mäkinen, M.; Leikas, J.; Jutila, T. & Veko, T. 2020. Vastuullinen toiminnanohjausjärjestelmän kehittäminen kotihoidossa. Finnish Journal of eHealth and eWelfare. Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, Tampere. Viitattu 01.10.2023. Saatavilla: file:///C:/Users/Suvi/Downloads/77883-Article%20Text-252372-1-10-20221025.pdf
Olli, S. & Tervo-Heikkinen, T. 2020. Hoitotyösensitiivinen laatu- katsaus kirjallisuuteen. Tutkimuksesta tiiviisti 31/2020. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Viitattu 8.10.2023. Saatavilla: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/140655/URN_ISBN_978-952-343-572-8.pdf?sequence=1
Pekkola, S. & Siirilä, T. 2023. Laatu ja eettisyys kotihoidossa. Opinnäytetyö. Turun ammattikorkeakoulu.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto. 2022. Sosiaalihuoltolain ja vanhuspalvelulain uudistuksen vaikutukset lupahallintoon ja valvontaan. Helsinki. Viitattu 2.3.2023. Saatavilla: https://www.valvira.fi/documents/14444/236772/Ohje_Sosiaalihuoltolain_ja_vanhuspalvelulain_uudistuksen_vaikutukset_lupahallintoon_ja_valvontaan.pdf/83bd6bdf-6fa0-74d7-580c-5680e8b52e1b?t=1672219588141
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto. n.d. Hyvinvointialueiden ja palveluntuottajien omavalvonta. Helsinki. Viitattu 8.10.2023. Saatavilla: https://valvira.fi/sosiaali-ja-terveydenhuolto/omavalvonta
Sosiaali- ja terveysministeriö. 1999. Sosiaali- ja terveydenhuollon laadunhallinta 2000-luvulle. Valtakunnallinen suositus. Stakes. Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus. Suomen Kuntaliitto. Jyväskylä. Viitattu 20.10.2023. Saatavilla: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/76248/laadunhallinta2000.pdf?sequence=1&isAllowed=y