Sairaanhoitajien geriatrinen arviointiosaaminen on tärkeä osa ikääntyneiden hoitoa
Ikääntyneiden hoito on osa jokaisen sairaanhoitajan työtä. Ikääntyneiden määrä on koko ajan kasvussa ja ikääntyvien hoitoon liittyvät erityispiirteet tulee huomioida hoitotyössä sekä sen opetuksessa. On tarpeen kehittää korkeakoulutusta siten, että se tukee gerontologisen hoitotyön osaamista. Siten voidaan vastata työelämän vaatimuksiin.
Kokonaisvaltainen geriatrinen arviointi on monivaiheinen arviointiprosessi, jolla pyritään tunnistamaan ikääntyneen hoidon tarve. Arvioinnin tarkoituksena on selvittää toimintakyvyn heikkenemisen syitä sekä etsiä mahdollisuuksia niiden korjaamiseksi. Ikääntyneiden hoidossa sairaanhoitajalle on tärkeää kokonaisvaltainen käsitys potilaan terveydestä ja tarpeista. Ikääntyneiden tunteminen ja heidän tarpeidensa ymmärtäminen on keskeistä hyvän hoidon saavuttamiseksi.
Tutkimusten perusteella kokonaisvaltaisella geriatrisella arvioinnilla voidaan saavuttaa useita terveyshyötyjä vanhuksille. Arvioinnilla voidaan muun muassa vähentää hoitokotiin tai sairaalaan joutumista, vähentää vanhuksen kaatumista, vähentää painehaavoja sairaalahoidossa sekä vähentää fyysisen haurastumisen riskiä. Tutkimusten perusteella sairaanhoitajilla ei ole riittävää tietämystä kokonaisvaltaisen geriatrisen arvioinnin osa-alueista, ja he tarvitsevat lisää koulutusta kokonaisvaltaisen geriatrisen arvioinnin tekemiseen.
Kansainvälisessä, Turun ammattikorkeakoulun koordinoimassa Comprehensive Geriatric Assessment Skills Education Programme for Nurses – Can you see the Big Picture? -hankkeessa kehitetään geriatrisen arviointiosaamisen koulutusohjelma sairaanhoitajille. Osana hanketta laadittiin opinnäytetyönä kirjallisuuskatsaus geriatrisen arviointiosaamisen opettamisesta sairaanhoitajille ja sairaanhoitajaopiskelijoille.
Opetusmenetelmät geriatrisen arviointiosaamisen opetuksessa
Kirjallisuuskatsauksen perusteella geriatrisen arviointiosaamisen opetuksessa on hyödynnetty useita eri menetelmiä, kuten ongelmapohjaista oppimista, simulaatiopohjaista oppimista, ongelmapohjaista oppimismoodia yhdistettynä roolipelimenetelmään ja työpajaoppimista.
Ongelmapohjainen oppiminen tehosti parhaiten geriatrisen hoitotyön osaamista sekä kriittistä ajattelua, kun taas simulaatiopohjainen oppiminen vaikutti positiivisesti sairaanhoitajaopiskelijoiden asenteisiin. Tutkimuksista kävi ilmi, että simulaatio- opetus tarjoaa realistisen ja interaktiivisen oppimisympäristön, joka tukee opiskelijoiden kykyä soveltaa teoriatietoa käytännössä.
Ongelmalähtöisen oppimismoodin ja roolipelimenetelmän yhdistäminen voi tutkimuksen mukaan tehostaa geriatrisen hoitotyön opetuksen vaikutuksia ja parantaa opiskelijoiden oppimissuorituksia. Työpajamenetelmä auttoi jo valmistuneita sairaanhoitajia tuntemaan itsensä varmemmiksi geriatrisessa arviointiosaamisessa
Tutkimustulosten hyödyntäminen tulevaisuudessa
Ikääntyneiden hoito on osa jokaisen sairaanhoitajan työtä, niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Tutkimuksen perusteella on selvää, että geriatrisen arviointiosaamisen kehittäminen on ensiarvoisen tärkeää, erityisesti ikääntyvien ihmisten määrän lisääntyessä. Sairaanhoitajien geriatrinen arviointiosaaminen on keskeinen osa geriatrista hoitotyötä. Ikääntyneiden tunteminen, heidän vahvuuksiensa ja tarpeidensa ymmärtäminen on tärkeää, jotta hoito voi olla tehokasta. Näiden tutkimustulosten hyödyntäminen voi tulevaisuudessa edistää kehitettäessä sairaanhoitajien sekä sairaanhoitajaopiskelijoiden geriatrista arviointiosaamista ja niiden opettamista.
Tämän artikkelin aiheena oleva opinnäytetyö on kokonaisuudessaan luettavissa Theseuksessa: Geriatrisen arviointiosaamisen opettaminen sairaanhoitajille
Lähteet
Cheng, Y.; Sun, S., Hu, Y., Wang, J., Chen, W., Miao, Y. & Wang, H. 2024. Effects of different geriatric nursing teaching methods on nursing students’ knowledge and attitude: Systematic review and network meta-analysis. PLoS One. Vol. 31, No, 19.
Cowen, S.; Rayner, J.-A. & Fetherstonhaugh, D. 2024. Teaching comprehensive health assessment of older people: The impact on nursing practice in residential aged care. Australian Nursing & Midwifery Journal. Vol. 28, No, 4, 20–23.
Fetherstonhaugh, D.; Rayner, J-A., Solly, K., Beattie, E., Harrington, A., Jeon, Y-H., Moyle, W. & Parker, D. 2022. Teaching the care of older people in Australian nursing schools: Survey findings. Collegian. Vol. 29, No, 6, 873-879.
Hsieh, P-L. & Chen, C-M. 2018. Nursing Competence in Geriatric/Long Term Care Curriculum Development for Baccalaureate Nursing Programs: A Systematic Review. J Prof Nurs. Vol. 34, No, 5, 400-411.
Shen S, Zeng X, Hui X, Chen L, Zhang J, Chen X. Application, knowledge and training needs regarding comprehensive geriatric assessment among geriatric practitioners in healthcare institutions: a cross-sectional study. BMC Geriatr. 2024 Apr 18;24(1):349.
Siew, A-L.; Wong, J-W. & Chan, E-Y. 2021. Effectiveness of simulated patients in geriatric education: A scoping review. Nurse Educ Today. Vol 100.
Veronese N, Custodero C, Demurtas J, Smith L, Barbagallo M, Maggi S, Cella A, Vanacore N, Aprile PL, Ferrucci L, Pilotto A; Special Interest Group in Systematic Reviews of the European Geriatric Medicine Society (EuGMS); Special Interest Group in Meta-analyses and Comprehensive Geriatric Assessment of the European Geriatric Medicine Society (EuGMS). Comprehensive geriatric assessment in older people: an umbrella review of health outcomes. Age Ageing. 2022 May 1;51(5):afac104.
Zhiju, G.; Kexin, L., Shanshan, M., Jiaqin, W., Sujuan, R. & Jing, Z. 2024. Application of Network-Based PBL Model Combined with Role-Playing Method in Geriatric Nursing Teaching. Alternative Therapies in Health & Medicine. Vol. 30, No, 1, 282-288.