Verkkomateriaalin vallankumous – sairaanhoitajaopiskelijoiden kouluttaminen akuuttiin hoitotyöhön
Nykypäivän teknologian kehitys mahdollistaa yhä enemmän opetusmateriaalin käyttöä laajasti kirjojen ulkopuolella. Erityisesti covid-19-pandemian jälkeen etäopetus on ottanut paikkansa pysyvästi koulumaailmassa ja tieto- ja viestintätekniikasta on tullut olennainen osa opetuksen ja oppimisen vuorovaikutusta. Verkkomateriaalien avulla oppimista voidaan helpottaa siirtämällä materiaalia sähköiseen muotoon. Sähköisten materiaalien avulla opetuksesta saadaan saavutettavampaa ja opiskelusta voidaan tehdä yhä enemmän itseohjautuvaa.
Opinnäytetyössä Lääkehoidon erityispiirteet akuuttihoitotyössä – opetusmateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille on luotu opiskelijaa innostava, tämän aktiivisuutta herättävä sekä opettajan opetustyötä edistävä kokonaisuus. Opetusmateriaalissa käydään läpi akuutin hoitotyön keskeisiä potilasryhmiä, lääkehoidon toteuttamista sekä lääkehoidon erityispiirteitä. Kehitetty materiaali on tehty sovellettavaksi opetuskäyttöön ja opiskelijalle itseopiskeltavaksi. Opetusmateriaalin kehittämisen aikana on otettu huomioon omia kokemuksia verkko-opiskelusta ja käyty hedelmällisiä keskusteluja opiskelijakollegoiden kanssa sen toteuttamismuodosta.
Oppimateriaalissa tulisi aina olla jokin pedagoginen lähtökohta, joka voi tukea erilaisia niin sanottuja hyvän oppimisen piirteitä. Pedagogisella laadulla tarkoitetaan oppimateriaalin soveltuvuutta opetus- ja opiskelukäyttöön luontevalla tavalla, joka tukee opetusta ja oppimista, sekä tarjoaa lisäarvoa kasvatusopilliseen opetukseen. Opetusmateriaalin kehittämisessä on tärkeää osata huomioida sen saavutettavuutta ja opiskelujen jatkuvuutta.
Laatukriteereistä ohjenuora
Kuten muussakin opiskelumateriaalissa, myös verkkomateriaaleihin on laatukriteerit, joita niiden tulisi noudattaa. Verkossa opiskeltavien materiaalien sisältökokonaisuuden tulisi näyttäytyä opiskelijoille yhtenäisenä, ja visuaalisia elementtejä ja tehosteita voidaan käyttää tukemaan sitä. Oppimistehtävien tulee selkeästi myös kytkeytyä opintojakson osaamistavoitteisiin, ja tehtävänantojen on oltava ymmärrettäviä ja opiskelijan työskentelyä ohjaavia.
Opetushallitus on julkaissut sivuillaan E-oppimateriaalin laatukriteerit, joiden mukaan opettajilla ja muilla kouluttajilla on mahdollisuus arvioida erilaisia verkosta saatavia oppimateriaaleja hyvien e-oppimateriaalien piirteiden ja pedagogisten ominaisuuksien perusteella. Julkaisu tiivistää oppimiseen tukevia keskeisiä piirteitä laatukriteereistä, joita ovat esimerkiksi opiskelijan aktivoittaminen, oppimistehtävien haasteellisuus ja oppimisen yhteisöllisyys. (Opetushallitus, 2023)
Verkossa oppiminen on ainakin osaksi syrjäyttänyt perinteiset olosuhteet luokassa työskentelyyn, jossa opettaja luennoi ja oppilaat kuuntelevat. Toisaalta itseopiskelun kasvu verkkoympäristöjen tarjoamilla alustoilla on auttanut esimerkiksi neuropsykologisia haasteita omaavia oppilaita saavuttamaan parempia oppimistuloksia. Ovatko silti verkkomateriaalit vielä niin onnistuneella tasolla, että opiskelu niiden parissa onnistuu täysin ilman opettajaa?
Oman kokemukseni perusteella erityisesti tehtävänantojen osalta on vielä tehtävä lisää töitä, jotta materiaalista saataisiin opiskelijan työskentelyä ohjaavaa ja annetuista vastauksista mahdollisimman yhtenäisiä. Verkossa haasteena on myös se, että opiskeltavien materiaalien sisältökokonaisuuden tulisi näyttäytyä opiskelijoille yhtenäisenä, jotta työskentelyä ohjaa tarkoituksenmukaisuus. Opinnäytetyössä hyödynnettyjä kehittämismenetelmällisiä ratkaisuja olivat esimerkiksi visuaalisen ilmeen räätälöiminen vastaamaan mahdollisimman hyvin opiskelijoiden tarpeita, hyödyntämällä erilaisia elementtejä ja tehosteita. Visuaaliset luovat ratkaisut tukevat opinnäytetyöhön laadittua verkkomateriaalissa esitettyä tehtävänantoa.
Opetusmateriaali mahdollistaa aiheeseen syventymisen itseohjautuvasti
Opetusmateriaalin laatimisessa tavoitteena oli luoda laadukas pedagoginen materiaali, jota voidaan hyödyntää sairaanhoitajaopiskelijoiden kouluttamisessa akuuttiin hoitotyöhön erikoistuvilla kursseilla. Opetusmateriaalin kehittämisessä päädyimme PowerPoint-tiedoston tekemiseen, jossa opiskelija pääsee selaamaan tiedostoja edestakaisin. Opetusmateriaalin tavoitteena oli kehittää opetusmateriaalista rakenteeltaan sellainen, että se mahdollistaa aiheeseen syventymisen itseohjautuvasti esimerkiksi ajatuksia herättelevien kysymysten avulla.
Osaan kysymyksistä ei löydy materiaalista suoraa vastausta, vaan niiden tehtävänä on havainnollistaa opiskelijalle, miten tapausesimerkkien potilaiden hoitopolku voisi edetä. Tehtävänantoon vastaaminen ei edellytä kaikkiin kysymyksiin vastaamista, ja olennaiset asiat tulevat esille materiaalia selatessa. Avoimempien kysymysten selvittäminen antaa opiskelijalle vain lisämahdollisuuden aiheen itseopiskeluun.
Lähteet:
Opetushallitus. 2023. E-oppimateriaalin laatukriteerit. Julkaisu. Viitattu 7.11.2023. https://www.oph.fi/fi/julkaisut/e-oppimateriaalin-laatukriteeri
Derrow P. 2022. Can These Nurses’ Inventions Revolutionize Patient Care? Published on Johnsons and Johnsons web page. Viitattu 7.11.2023. https://www.jnj.com/innovation/can-nursing-inventions-revolutionize-patient-care