Teknologia ja tekoälyn lukutaito varhaiskasvatuksessa: uuden aikakauden haasteet ja mahdollisuudet 

22.03.2024

Tekoälyn nopea kehitys tuo mukanaan uusia haasteita ja mahdollisuuksia, jotka vaativat uudenlaista osaamista niin lapsilta kuin varhaiskasvatuksen ammattilaisiltakin. Tekoälylukutaito, kyky ymmärtää ja kriittisesti arvioida tekoälyn toimintaa, on tullut tärkeäksi taidoksi, joka auttaa navigoimaan tekoälyteknologian muovaamassa maailmassa. Tämän artikkelin tarkoituksena on valottaa, kuinka varhaiskasvatuksen kentällä voitaisiin vastata niihin.

Teknologian ja tekoälyn nopea kehitys tulee todennäköisesti muuttamaan maailmaa merkittävästi, mukaan lukien koulutuksen ja varhaiskasvatuksen kentät. Tämän päivän lapset kasvavat ympäristössä, jossa teknologia on kaikkialla läsnä, mikä tekee teknologiakasvatuksesta olennaisen osan heidän oppimistaan.

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa teknologiakasvatus määritellään osaksi varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa toteutettavaa toimintaa. Sen tavoitteena on innostaa lapsia kokeilevaan ja tutkivaan työtapaan, joka on yleinen työtapa monissa nykypäivän työpaikoissa. Tavoitteena ei ole opettaa mitään spesifin teknologian käyttöä, vaan ohjata lapsia havainnoimaan millaista teknologiaa heidän ympärillään on, ja soveltamaan sitä luovasti. Tarkoitus on rohkaista lapsia tekemään kysymyksiä ja etsimään niihin vastauksia, joiden pohjalta voi tehdä päätelmiä. (OPH 2022, 51.) 

Tekoälylukutaito on sitä, että ihmisellä on kykyä ymmärtää, miten tekoäly toimii teknisesti, miten hän voi olla aktiivinen toimija tekoälyn parissa ja miten hän pystyy tarkastelemaan tekoälyn tekemiä sisältöjä kriittisesti.

Teknologiakasvatus ei koskaan ole ollut yhtä ajankohtaista kuin nyt, kun elämme tekoälyn nopean kehityksen aikakauden alkukautta. Tekoäly on sateenvarjotermi, jonka alla on runsaasti erilaisia teknologioita ja menetelmiä, kuten esimerkiksi koneoppiminen. Tekoälyteknologioiden avulla koneella on kykyä käyttää perinteisesti ihmisen älyyn liitettyjä taitoja, kuten kielelliset kyvyt, päättely, oppiminen tai suunnitteleminen. (Euroopan parlamentti 2023 2–5.) Tekoälyssä ei kuitenkaan ole kyse pelkästään teknologiasta, vaan kyseessä on teknologisen murroksen luoma suuri yhteiskunnallinen muutos. 

Tekoälylukutaito on sitä, että ihmisellä on kykyä ymmärtää, miten tekoäly toimii teknisesti, miten hän voi olla aktiivinen toimija tekoälyn parissa ja miten hän pystyy tarkastelemaan tekoälyn tekemiä sisältöjä kriittisesti. Tekoälynlukutaito on siis sitä, että on kykyä analysoida tekoälyn toimintaa, luoda sillä asioita, tulkita sen tuottamia asioita sekä ilmaista omia mielipiteitä ja osallistua tekoälystä käytävään keskusteluun. Mikäli ihminen omaa hyvän tekoälylukutaidon, hän pystyy käyttämään tekoälyä omien tarpeittensa mukaisesti. Tekoälyn käytön ei tulisi olla jotain irrallista ja ajoittain tehtävää toimintaa, vaan sidoksissa päivittäiseen arjen toimintaan. (Newcastle University 2024.) 

Teknologian perusasioiden ymmärtäminen auttaa varhaiskasvattajia olemaan tietoisempia teknologian vaikutuksista ja sopeutumaan paremmin nopeasti muuttuvaan teknologiseen maailmaan.

Tekoälynlukutaidon lisääminen on paras tapa vähentää vääriä ja mystisiä käsityksiä siitä, mitä tekoäly on. Se on myös tehokkain tapa vähentää hypetystä aiheen ympäriltä, ja maadoittaa keskustelua. Tekoälynlukutaidon lisäämisellä siirrytään kohti sitä, että tekoälyn käyttö arkipäiväistyy ja siihen kohdistuvat kohtuuttomat odotukset vähenevät. (Newcastle University 2024.)  

Englantilainen valtiomies ja filosofi Francis Bacon (Bacon 1597, 71) on todennut, että tieto itsessään on valtaa. Tietovalta taas on sitä, että se, jolla on tietoa, on mahdollisuus hyödyntää sitä omien tavoitteiden toteuttamiseen (Rydenfelt 2024). Laadukasta teknologiakasvatusta antavan varhaiskasvattajalla on oltava riittävästi tietoa teknologiasta, jotta hän pystyy toteuttaa laadukasta teknologiakasvatusta varhaiskasvatuksen arjessa. Teknologian perusasioiden ymmärtäminen auttaa varhaiskasvattajia olemaan tietoisempia teknologian vaikutuksista ja sopeutumaan paremmin nopeasti muuttuvaan teknologiseen maailmaan. Tämä taas auttaa varhaiskasvattajia kehittämään ammattitaitoaan teknologisesti muuttuvassa ympäristössä.  

Tove Mylläri, Milka Suonpää ja Charlotte Cavander toteuttivat opinnäytetyön Ylen Pikku Kakkoselle. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten Pikku Kakkosen varhaiskasvattajille tarkoitettuja valmiita toimintatuokioita voidaan käyttää varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa, sekä ehdottaa, miten Yle voisi kehittää sisältöjä vastaamaan paremmin varhaiskasvattajien tarpeita. Koska tekijät halusivat työhön mukaan teknologiakasvatuksen, opinnäytetyö laadittiin uudella ja hieman erilaisella tavalla; tarkoituksena oli osoittaa, että varhaiskasvatuksen sosionomin opinnäytetyö ja ammattikuvaus voivat olla moninaisia. Opinnäytetyössä käytettiin tekoälyteknologiaa Ylen antamien tekoälyn käyttöä koskevien eettisten ohjeiden mukaisesti (Yle 2023).   

Opinnäytetyö on luettavissa Theseuksessa.

Lähteet:

Bacon, F. 1597. Meditationes Sacrae. Lontoo: Excusum impensis Humfredi Hooper. 

Euroopan parlamentti. 2023. Artikkeli: Mitä tekoäly on ja mihin sitä käytetään. Viitattu 20.3.2024. Saatavilla: https://www.europarl.europa.eu/pdfs/news/expert/2020/9/story/20200827STO85804/20200827STO85804_fi.pdf 

Henrik Rydenfelt. 2024. Data, valta ja demokratia. Helsinki: Sitra. Viitattu 20.3.2024. https://www.sitra.fi/julkaisut/data-valta-ja-demokratia/

Newcastle University. 2024. Artificial Intelligence Literacy – Academic Skills Kit. Viitattu 20.3.2024. https://www.ncl.ac.uk/academic-skills-kit/information-and-digital-skills/ai-literacy/

Yle. 2023. Ylen vastuullisen tekoälyn periaatteet. 20.3.2024. https://yle.fi/aihe/s/10005659