Autismikirjolla soitto-opinnoissa  

01.08.2025

Autismikirjon piirteet voivat vaikuttaa soitto-opintoihin monin eri tavoin. Vaikka haasteita on, nämä piirteet voivat tuoda myös ainutlaatuisia vahvuuksia muusikon polulle. Tämä artikkeli pohjautuu opinnäytetyöhön, jossa selvitettiin, millaisia piirteitä autismikirjoon kuuluu ja miten ne voivat vaikuttaa soitto-opintoihin. 

Vielä tänäkin päivänä autismikirjon oppilas voi herättää epävarmuutta opettajissa. Pelko syntyy usein siitä, että opettaja ei tunne keinoja tukea erilaista oppijaa. Tosiasiassa monet autismikirjon piirteiden, kuten rutiinien tärkeyden ja erityismielenkiinnon kohteiden, huomioiminen voivat auttaa jokaista oppilasta.

Hans Asperger totesi osuvasti: “Näyttää siltä, että menestyäkseen tieteessä tai taiteessa, hitunen autismia on välttämätöntä” (Asperger, Jamesin 2003 mukaan). Tämä ajatus toimi myös opinnäytetyön kantavana ajatuksena. Tulosten perusteella on selvää, että autismikirjon ominaisuudet voivat rikastuttaa musiikillista ilmaisua ja tuoda työskentelyyn ainutlaatuisen näkökulman. 

Autismikirjon piirteet opetuksessa 

Musiikin harrastamiseen ja muusikon työhön liittyvät vahvasti sosiaalinen kanssakäyminen, esiintymispaineet ja nopeat tilanteet, joissa joustavuus ja vuorovaikutustaidot korostuvat. Autismikirjon henkilöille nämä tilanteet voivat olla erityisen kuormittavia tai haastavia.

Autismikirjo on laaja ja yksilöllinen neurokirjon ilmiö, johon kuuluvat muun muassa haasteet sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, aistisäätelyssä ja joustavuudessa. Samalla autismikirjoon liittyy usein tarkka yksityiskohtien havainnointi, omistautuminen omille mielenkiinnon kohteille ja vahva keskittymiskyky – ominaisuuksia, jotka ovat muusikolle suuria etuja. (Autismiliitto 2023.) 

Opettaja voi soitonopetuksessaan huomioida muun muassa seuraavia autismikirjon piirteitä ja niiden vahvuuksia: 

  • Rutiinit tukevat oppimista ja tuovat turvaa harjoitteluun. 
  • Erityiset mielenkiinnon kohteet motivoivat pitkäjänteiseen ja intensiiviseen työskentelyyn. 
  • Yksityiskohtien huomioiminen auttaa hiomaan musiikillista ilmaisua huipputasolle. 
  • Aistiherkkyydet, vaikka ovatkin haastavia, voivat vahvistaa hienovaraista kuuntelua ja herkkyyttä sointiväreihin. 

Yksi opinnäytetyön keskeisistä havainnoista oli, että autismikirjon oppilaille suunnatut tukitoimet hyödyttävät kaikkia oppilaita.

Selkeys ja ennakoitavuus esimerkiksi kommunikoinnissa ja tunnin rakenteessa tekevät työskentelystä sujuvampaa ja helpompaa kaikille oppilaille, riippumatta neurotyypistä. Erilaiset lähestymistavat harjoitteluun ja musiikin tekemiseen voivat inspiroida niin opettajia kuin oppilaitakin ja näin rikastuttaa koko taidekenttää. 

Vinkkejä opettajalle 

Nykyisen taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan opetus on yksilöllistä ja oppilaslähtöistä (Opetushallitus 2017). Autismikirjon oppilas hyötyy siitä, että opettaja huomioi oppilaan vahvuudet ja kokeilee erilaisia lähestymistapoja.

Opinnäytetyötä varten haastateltujen opettajien mukaan kokeilun arvoisia tapoja tehdä musiikkia erilaisten oppijoiden kanssa voivat olla esimerkiksi: 

  • improvisointi ja säveltäminen 
  • yhteissoitto 
  • erilaiset nuotinluvun tavat.

Soittotunnin sujuvuuden kannalta opettajan on hyvä ennakoida mahdollisia haasteita. Esimerkiksi siirtymävaiheisiin voi valmistautua käyttämällä kuvakortteja tunnin rakenteen hahmottamiseen. Selkeä palaute ja onnistumisten sanoittaminen lisäävät motivaatiota ja auttavat oppilasta keskittymään olennaiseen. 

Lopuksi 

Opinnäytetyö osoitti, että ympäristöllä ja kohtaamisilla on valtava vaikutus autismikirjon oppilaiden hyvinvointiin. Kun soittotunnit ja oppimisympäristö rakennetaan turvallisiksi ja oppilaslähtöisiksi, syntyy parhaimmillaan tilaa musiikilliselle itseilmaisulle – jokaiselle omalla tavallaan. 

Kuva: Microsoft Officen kuvapankki 

Lähteet: 

Autismiliitto. 2023. Perustietoa autismista. Viitattu 14.4.2024. https://autismiliitto.fi/autismi/perustietoa-autismista/   

Kaartinen, K. 2025. Autismikirjon piirteiden vahvuudet instrumenttiopinnoissa. Opinnäytetyö. Esittävä taide, musiikki. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. 

Opetushallitus. 2017. Taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän opetussuunnitelman perusteet. Viitattu 12.4.2025. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/186919_taiteen_perusopetuksen_yleisen_oppimaaran_opetussuunnitelman_perusteet_2017-1_0.pdf