koululaisia

Yksilöllinen tuki musiikin hahmotusaineiden opetuksessa

25.06.2025

Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden määrä kasvaa musiikkioppilaitoksissa. Tässä artikkelissa tarkastellaan, miten musiikin hahmotusaineiden opetusta voidaan yksilöllistää ja kehittää vastaamaan oppilaiden moninaisia tarpeita taiteen perusopetuksessa.

Oppimisympäristön visuaalinen selkeys ja häiriötekijöiden minimointi tukevat keskittymistä. Säädeltävä valaistus ja rauhallinen äänimaailma ovat tärkeitä. (Sandberg 2020.) Vuorovaikutuksessa selkeys ja riittävän reagointiaijan antaminen ovat keskeisiä (Leskelä 2019).

Liikuntahetket lisäävät dopamiinitasoa ja tukevat oppimista – erityisesti keskittymisen haasteissa.

Toiminnallisuus, moniaistisuus ja liikkuminen

Opetuksen ennakointi ja toiminnallisuus tukevat oppimista. Kun oppilaat tietävät oppitunnin rakenteen ja siirtymät, he voivat keskittyä paremmin. Liikuntatuokiot rytmittävät opetusta ja tukevat keskittymistä, sillä liikunta lisää dopamiinitasoa, mikä parantaa motivaatiota ja muistia (Huotilainen 2019).

Oppimista tukee myös ohjeiden vaiheittainen esittäminen ja visuaalinen tuki. Usean aistikanavan samanaikainen käyttö – kuten ääni, kuva ja tuntoaisti – on tehokasta opetettavan asian hahmottamisen ja ymmärtämisen tukena neurokirjon oppilaiden kanssa. (Oksanen & Sollasvaara 2017.)

Pienryhmäopetus mahdollistaa opetuksen mukauttamisen erilaisiin yksilöllisen tuen tarpeisiin.

Keskeisiä huomioita opetuksen suunnittelussa:

  • Opetuksen ennakointi ja rakenteen selkeys
  • Liikuntatuokiot keskittymisen tukena
  • Moniaistinen opetus (ääni, kuva, tunto)
  • Ohjeiden vaiheittainen esittäminen

Toistot, pystyvyyden tunne ja motivaatio

Opettajan tulee huomioida, että oppiminen voi vaatia työmuistin hitaudesta johtuen enemmän toistoja ja aikaa. Uuden tiedon liittäminen aiemmin opittuun ja kokonaisuuksien hahmottaminen voivat olla haasteellisia.

Oppilaan pystyvyyden tunne on keskeinen oppimismotivaation kannalta (Matilainen 2023). Pystyvyyden tunne ja onnistumisen kokemukset vahvistavat oppimismotivaatiota ja tukevat pitkäjänteistä oppimista. 

Käytännön vinkkejä musiikin hahmotusaineiden opetukseen:

  • toistaminen jäljittelynä
  • samanaikainen tekeminen
  • korvakuulolta soittaminen
  • dynamiikan ja volyymin säätely
  • valmiiden rytmisten tai melodisten aiheiden käyttö sävellyksissä.

Yksilöllinen opetus hyödyttää kaikkia oppilaita

Tutkimus osoittaa, että yksilöllinen opetus hyödyttää kaikkia oppilaita. Se ei tarkoita opetuksen eriyttämistä, vaan sen integroimista osaksi tavallista opetusta. Yhteistyö erityismusiikkikasvatuksen, musiikin hahmotusaineiden opettajien ja instrumenttiopettajien välillä tukee opettajien työtä ja tarjoaa toimivia välineitä opetukseen.

Musiikkipedagogien koulutusta erityisopetuksesta sekä lisää tutkimusta ja käytännön esimerkkejä tarvitaan, jotta erityistä tukea voidaan toteuttaa laadukkaasti taiteen perusopetuksessa.

Lähteet:

Kuvat:

Pixabay.com ja soitinkuva Rosa-Lia Anthoni.

Kirjoittajan opinnäytetyö Theseus-tietokannassa