hinaaja takaapäin kuvattuna merellä, kuvan etualalla näkyy hinausköysi

Vihreä siirtymä ja hinaajamarkkinat

06.03.2025

Huoli ilmastonmuutoksesta näkyy tänä päivänä lähes kaikessa taloudellisessa kehityksessä. Ongelmaan pyritään vastaamaan globaalisti ohjaamalla teollisuutta ja markkinoita niin kutsutun vihreän siirtymän kautta. Valtiot ja Euroopan Unionin kaltaiset yhteenliittymät toteuttavat tätä ohjausta pääsääntöisesti tuki- ja regulaatiopolitiikalla. Teknologiateollisuuden yrityksille onkin erittäin tärkeää ymmärtää näiden tukien ja regulaatioiden sisältöä, jotta niiden tuotteiden markkinakehitystä kyetään paremmin ennustamaan.

US -azimuth potkurilaitteet ja vihreä siirtymä – analyysi eurooppalaisten hinaajamarkkinoiden kehityksestä ja US potkurilaitteista, pyrkii lisäämään tätä ymmärrystä meriteknologiayritys Kongsberg Maritimen valmistamien azimuth US -ruoripotkurilaitteiden perspektiivistä. Vihreässä siirtymässä, jossa halutaan korostaa kestävää kehitystä ja pyritään siirtämää taloudellista toimintaa hiilineutraaliksi, tuetaan vihreän teknologian kehitystä investoinneilla, joilla halutaan luoda pohjaa tämän teknologian skaalautumiselle kilpailukykyiseksi. Samalla regulaatioilla ohjataan markkinoita omaksumaan tätä teknologiaa. Tavoitteena on, että jossain vaiheessa vihreän siirtymän tuotanto alkaisi toimimia omalla painollaan markkinaehtoisesti, jota kautta ilmastonmuutoksen kiihtyminen saadaan pysäytettyä ihmisen toiminnasta aiheutuvien päästöjen vähentyessä.

US-laitteiden tuoteperheen suurin yksittäinen markkinasegmentti ovat hinaajamarkkinat. Se miten vihreä siirtymä näkyy tulevaisuuden hinaajamarkkinoilla heijastuu näin myös US-laiteperheen tulevaisuuteen: tulee tärkeäksi ymmärtää tuki- ja regulaatiopolitiikan sisältöä niiden markkinakehityksen ennustamiseksi. Euroopan Unionin laajat tukipäätökset ja eurooppalaiseen lakiin jo kirjatut regulaatiot vihreän kehityksen ohjaamiseksi, tarjoavat suhteellisen selkeän mahdollisuuden arvioida juuri eurooppalaisten hinaajamarkkinoiden tulevaisuutta ja miten se voisi mahdollisesti heijastua US-laiteperheeseen. Eurooppalaisesta kehityksestä voi löytää myös mahdollisia suuntalinjoja globaalimpaan kehitykseen, jolloin sen analysointi voi antaa myös laajempaa maailmanlaajuista perspektiiviä hinaajamarkkinoiden potentiaalisesta kehityksestä.

EU:n regulaatiot ja tukitoimet

Oleellisimmat hinaajamarkkinoihin mahdollisesti vaikuttavat regulatoriset linjaukset Euroopan Unionin alueella ovat epäsuorempia vaikutuksissaan. FuelEU-direktiivissä määritellään meriliikenteessä käytettävien polttoaineiden nk. ”Well to Wake” -energiaintensiteetti. Ajatuksena on laskea polttoaineiden koko tuotantoketjusta ja käytöstä (öljynporauksesta aluksen vanaveteen) aiheutuvat kasvihuonepäästöt ja liittää se päästökaupan kautta ja sakkojen uhalla polttoaineen hintaan (Euroopan komissio 2024a).

Päästökauppajärjestelmä (EU Emissions Trading System) koskee meriliikenteessä 50 % EU:n ulkopuolelta satamiin tulevien alusten kasvihuonepäästöistä, ja 100 % EU:n sisäisen liikenteen päästöistä, on päästökaupan piirissä. Tavoitteena on, että tämä luo kannustimia vähempipäästöiseen voimantuottoon siirtymiseen, kun päästöjen ulkoiset kustannukset on siirretty käyttäjälle (Euroopan komissio 2024a). Järjestelmä koskee yli 5 000 GT:n aluksia, jolloin pienempikokoisina hinaajat eivät kuulu järjestelmän piiriin, mutta epäsuorana vaikutuksena vähempipäästöisten polttoaineiden markkinoiden kehitys mahdollistaa niitä käyttävien hinaajien halvemman operoinnin.    

FuelEU-direktiivissä ohjataan myös satamien sähköinfrastruktuurin kehittämistä. Direktiivissä edellytetään, että vuodesta 2030 eteenpäin EU-alueen satamissa kasvihuonepäästöjä tuottavia polttoaineita käyttävien kontti- ja matkustajalaivojen on tuotettava sähkö maaverkosta laiturissa ollessaan (Euroopan komissio 2024 (1). Maanpuoleisen sähköinfrastruktuurin kehittäminen voi epäsuoremmin näin myös helpottaa täyssähköhinaajien operointia.

Vastaavalla tavalla Euroopan Unionin suorat tukitoimet vihreän energia -infrastruktuurin kehittämiselle näyttäytynevät myös hinaajamarkkinoilla vaihtoehtoisten polttoaineiden markkinakehityksenä. Keskeisimpänä Euroopan tason tukitoimena on Euroopan Unionin vihreän kehityksen ohjelma, nk. European Green Deal, jonka noin 600 miljardin euron budjetista rahoitetaan mm. satamainfrastruktuurin kehitystä ja uusiutuvien polttoaineiden tutkimuksen ja tuotannon tukemista (Euroopan komissio 2024b). Näiden toimien toteutuminen ja onnistuminen tekisi vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävistä hinaajista kannattavampia hinaajaoperaattoreille.

Regulaatioiden ja tukitoimien heijastuminen US-tuoteperheeseen

Sähköistymisen suhteen US-tuoteperheessä on olemassa kestomagneettiteknologiaa käyttävät sähköiset ratkaisut, mutta vihreä siirtymä hinaajamarkkinoilla voi myös näkyä vaihtoehtoisten polttoaineiden laajempana käyttönä. Tällöin polttomoottoreista voimansa saavien US-potkurilaitteiden tuotekehityksessä voi olla kannattavaa tutkia niiden potentiaalisia vaikutuksia. Tämä voi näkyä mm. potkurilaitteiden voimalinjoissa, jos pitää ottaa huomioon mahdollisesti alhaisempien kierrosalueiden moottoreiden käyttöä. Ennakoiva suunnittelu voikin olla tässä suhteessa järkevää kyettääkseen nopeampaan reagointiin tuleviin markkinamuutoksiin.

Edellytyksenä sille on kuitenkin kehityksen jatkuva seuranta. Vielä on epävarmaa mikä osuus tulee eri polttoainetyypeille – metanolille, biodieselille ja ammoniakille – vaihtoehtoisten polttoaineiden markkinoilla. Seurannalla vältetään sellaista ennakoivaa suunnittelua, jonka tuotteille ei lopulta tule kysyntää. Tässä vaiheessa vihreän siirtymän lopullista muotoa ei voida siis varmasti ennustaa, ainoa varmuus on siinä, että siirtymä on tapahtumassa.

Lähdeluettelo

Hannula, J. 2025. US -azimuth potkurilaitteet ja vihreä siirtymä : analyysi eurooppalaisten hinaajamarkkinoiden kehityksestä ja US potkurilaitteista – Theseus,

Euroopan komissio. 2024a. Reducing emissions from the shipping sector. https://climate.ec.europa.eu/eu-action/transport/reducing-emissions-shipping-sector_en

Euroopan komissio. 2024b. The European Green Deal – Striving to be the first climate-neutral continent. https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/european-green-deal_en