Nuoren mielen hyvinvointi – mistä se rakentuu?
Talon rakentamisessa tärkeimpiä työvaiheita ovat pohjatyöt ja talon perustusten rakentaminen. Huolella tehtyjen perustusten päälle saadaan rakennettua vankka ja kestävä talo. Miten talon rakentaminen liittyy nuoren mielen hyvinvointiin? Se onkin hyvä kysymys.
Myös nuoren mielen hyvinvointi rakentuu pohjasta ja perustuksista, jotka muodostavat pohjan muille mielen hyvinvointia edistäville tekijöille. Mielen hyvinvointi on voimavara ja osa ihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia. Se rakentuu eri osa-alueista, kuten fyysisestä ja psyykkisestä terveydestä, mielekkyyden kokemuksesta, toiveikkuudesta, myönteisestä minäkuvasta, toimivista suhteista ja arjen rytmistä.
Resilienssi eli psyykkinen palautumiskyky
Perustan mielen hyvinvoinnille luo lapsuuden ja nuoruuden aikana rakentuva resilienssi eli psyykkinen palautumiskyky, joka viittaa ihmisen kykyyn kohdata vastoinkäymisiä ja säilyä niistä huolimatta toimintakykyisenä. Resilienssi muovautuu varhaisten kokemusten ja elämän varrella eteen tulevien elämäntapahtumien myötävaikutuksesta.
Resilienssin kehittymisen kannalta lapsella ja nuorella tulisi olla vahva ja lämmin ihmissuhde vähintään yhden aikuisen kanssa. Aikuinen voi toiminnallaan tukea nuorta ongelmanratkaisutaitojen, impulssikontrollin ja säätelykyvyn kehittämisessä parantaen nuoren kykyä kohdata vastoinkäymisiä elämässä.
Nuorten mielen hyvinvoinnin haasteet ovat lisääntyneet
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuoreimman Kouluterveyskyselyn (2021) mukaan yläkouluikäisten nuorten mielen hyvinvoinnin haasteet ovat lisääntyneet verrattuna kahden vuoden takaiseen kyselyyn. Suomalaisista tytöistä 30,1 % ja pojista 7,9 % koki kohtalaista tai vaikeaa ahdistuneisuutta. Tuloksiin nojaten on selvää, että nuorten mielen hyvinvoinnin edistämiseen tarvitaan lisää resursseja.
Nuoren mielen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä on monia, kuten terveelliset elämäntavat, ruutuaika ja tunnetaidot. Näiden eri tekijöiden välillä on yhteyksiä toisiinsa ja siksi onkin tärkeää tarkastella nuoren elämää kokonaisuutena. Mielen hyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta yksittäisten tekijöiden korjaaminen saattaa tuoda hetkellistä helpotusta. Pysyvää muutosta tavoiteltaessa kannattaa kuitenkin keskittyä löytämään ongelman juurisyy ja sitä kautta ratkaisuja haasteisiin.
Tunnetaidoilla kohti parempaa arkea ja tulevaisuutta
Ahdistunut nuori tarvitsee keskusteluapua ja tukea tunnetaitojen opetteluun pelkän lääkehoidon sijaan. Nuori ei välttämättä osaa tunnistaa tunteita tai tiedosta olevansa ahdistunut, vaan kuvailee epämääräistä pahaa oloa. Nuori ei myöskään välttämättä pääse käsiksi ahdistuksen juurisyyhyn ilman aikuisen tukea. Tunnetaitojen avulla nuori oppii tunnistamaan, nimeämään ja ilmaisemaan tunteita, jolloin tunteiden säätely mahdollistuu. Tunnesäätelyn kehittymisen myötä tunteiden hallinta onnistuu myös arjessa ja nuori pärjää sosiaalisissa tilanteissa voimakkaista tunteista huolimatta.
Tunnetaitojen merkitys ulottuu myös muihin nuoren mielen hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin. Tunnetaitojen avulla nuori voi löytää syitä liialliseen ruutuaikaan ja sitä kautta pystyä vähentämään ruutuajan määrää. Nuori voi saada tunnetaidoista vahvuutta päihteistä kieltäytymiseen. Tunnetaitokasvatus auttaa nuoria kohti parempaa arkea ja tulevaisuutta.
Lähteet:
Helimäki, T. 2022. Nuorten resilienssin ilmeneminen ja tukeminen. Kandidaattitutkielma. Liikuntalääketieteellinen tiedekunta. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/83222/URN%3aNBN%3afi%3ajyu-202209134568.pdf?sequence=1&isAllowed=y
HUS 2022. Mitä mielen hyvinvointi on? https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/hyvinvointia-luonnosta/mita-mielen-hyvinvointi
HUS 2023. Nuorten päihteiden käyttö. https://www.mielenterveystalo.fi/fi/paihteet/nuorten-paihteiden-kaytto
Joutsenniemi, K. & Lipponen, K. 2015. Resilienssi ja posttraumaattinen kasvu. Suomen lääkärilehti Vol. 70, No. 39, 2515–2519. https://www-laakarilehti-fi.ezproxy.turkuamk.fi/pdf/2015/SLL392015-2515.pdf
Kiviluote, J. 2020. Tunteet ja käyttäytyminen hallintaan yläkoulussa –Tunnetaitojen opettaminen Aggression portaat -opetusohjelman avulla. Turku: JK-Kustannus ja koulutus Oy.
Suomen Mielenterveys ry 2022. Mielenterveyden käsi kuvaa mielen hyvinvointiin vaikuttavia arjen valintoja. https://mieli.fi/vahvista-mielenterveyttasi/mielenterveys-ja-arjen-taidot/mielenterveyden-kasi-kuvaa-mielen-hyvinvointiin-vaikuttavia-arjen-valintoja/
THL 2021. Kouluterveyskysely 2021. https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kouluterveyskysely/kouluterveyskyselyn-tulokset#alueittain
Kuva: Freepik