
Tarkkaavaisuuden ja keskittymisen haasteet hallintaan – käytännön keinoja korkeakouluopiskelijalle
Haasteet tarkkaavaisuudessa ja keskittymisessä ovat yleistyneet viime vuosina ja ne voivat vaikuttaa merkittävästi korkeakouluopintoihin. Haasteiden hallintaan on olemassa konkreettisia keinoja niin korkeakouluopiskelijan kuin oppilaitoksenkin toimesta riippumatta siitä, millaisista keskittymisen ja tarkkaavaisuuden ongelmista on kyse, ja onko opiskelijalla olemassa olevaa diagnoosia keskittymisvaikeuksien tiimoilta.
Tarkkaavaisuuden ja keskittymisen vaikeuksista puhuttaessa tarkoitetaan niin ADHD:tä (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) kuin muita ilman oireyhtymää esiintyviä keskittymisvaikeuksia. ADHD:n pääoireisiin kuuluvat tarkkaamattomuus, impulsiivisuus ja aktiivisuuden säätelyn haasteet. Toiminnanohjaus ja keskittymisen ylläpitäminen voivat tuntua haasteellisilta tai liki mahdottomilta ja nämä aiheuttavat levottomuuden tunnetta. Myös muut keskittymisvaikeudet, kuten ADT (Attention Deficity Trait), aiheuttavat samanlaisia oireita. ADT:llä tarkoitetaan hankinnaista keskittymisvaikeutta ylikuormittuneisuuden, palautumisen puutteen tai runsaan älylaitteiden käytön myötä. Toisin kuin ADHD:stä ADT:sta voi kuntoutua ajan mittaan omien toimintatapojen muutosten myötä.
ADHD:n esiintyvyys suomalaisilla aikuisilla on ollut 2-3 % vuonna 2019. Kolme vuotta myöhemmin vuonna 2022 jo lähes 6 %:lla suomalaisista 13-17 -vuotiaista nuorista oli ADHD-diagnoosi. Luvut kertovat ADHD:n yleistymisestä.
Keskittymisvaikeuksien vaikutukset opiskeluun
Korkeakouluopiskelu vaatii opiskelijalta useita eri taitoja, kuten itseohjautuvuutta, ajanhallintaa sekä keskittymiskykyä. Harmillisesti keskittymisvaikeudet voivat vaikuttaa merkittävästi juuri näihin taitoihin. Tutkimuksissa on raportoitu, että keskittymisvaikeuksia kokevilla opiskelijoilla on heikompaa akateemista menestystä ja opinnoissa jaksamista sekä korkeampaa opintojen keskeyttämisprosenttia. Opiskelija voi kokea vaikeutta luennoilla keskittymisessä tai tehtäviä tehdessä, oman ajankäytön hallinnassa tai opintojen suunnittelussa ja opiskelumotivaation ylläpitämisessä.
Keinoja opintojen tukemiseen
Tärkeä osa tarkkaavaisuuden ja keskittymisen vaikeuksien hallinnassa on opiskelijan oma hyvinvointi eli säännölliseen elämään, lepoon ja liikuntaan sekä ravitsemukseen keskittyminen. Omien voimavarojen ja heikkouksien tunnistaminen auttaa puuttumaan juuri niihin haasteisiin, jotka näyttäytyvät suurimpina. Haasteita opinnoissa voivat olla esimerkiksi esseen aloittaminen, luennoille ehtiminen ajoissa tai keskittyneenä pysyminen tehtävän tekemisen loppuun saakka.
Ajanhallinnassa voi hyödyntää kalenteria tai tehtävälistoja, jotta kokonaisuus on helpompi hahmottaa. Ajanhallinnassa voi auttaa vuorokausiympyrä, johon päivän ajankäyttöä voi hahmotella. Myös mindfulnessin eli tietoisen läsnäolon harjoittelusta on havaittu olevan hyötyä ADHD:stä oireileville aikuisille.
Opiskeluympäristö on hyvä mukauttaa omaa oppimista edistäväksi. Toisille sopii etäopiskelu kodin rauhassa, toisille muiden opiskelijoiden kanssa ohjatusti toteutettava lähiopetus. Tämän vuoksi opettajien on hyvä huomioida opintojaksoja suunniteltaessa opiskelumenetelmät- ja ympäristöt, joista hyötyvät myös keskittymisen ja tarkkaavaisuuden haasteita kokevat opiskelijat.
Tukea on saatavilla!
Opiskelun tulee olla yhdenvertaista kaikille, joten myös keskittymisen ja tarkkaavaisuuden haasteita kokeville on olemassa matalan kynnyksen tukea opiskeluun. Yksilölliset opetussuunnitelmat, lisäajan tarjoaminen ja positiivinen palaute ovat keinoja tukea opiskelijaa. Opinto-ohjaajan palvelut yksilöllisten tavoitteiden järjestelyssä ja avun tarjoaminen heti opintojen alussa ovat merkittäviä opiskelijoiden hyvinvoinnin kannalta. Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) kautta opiskelija voi saada apua yleislääkäriltä, psykologilta sekä psykiatrilta terveydenhoitomaksun hinnalla.
Keskittymisen ja tarkkaavaisuuden haasteita kokevalle korkeakouluopiskelijalle on siis tarjolla monia konkreettisia keinoja, joilla opintoja on mahdollista edistää niin opiskelijan itsensä kuin opettajien ja oppilaitoksen puolesta. Jotta näitä palveluita voidaan tarjota ja kehittää opiskelijalähtöisesti myös jatkossa, tulee oppilaitosten ja opettajien olla tietoisia keskittymisen ja tarkkaavaisuuden haasteista ja niiden vaikutuksista opintoihin.
Artikkeli pohjautuu Theseuksessa julkaistuun opinnäytetyöhön: Saarinen, Aino (2025): Tarkkaavaisuuden ja keskittymisen vaikeudet korkeakouluopinnoissa : konkreettisia keinoja opintojen suorittamiseen.
Lähteet:
ADHD (aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö). Käypä hoito –suositus. 2019. Suomalaisen lääkäriseuran Duodecimin, Suomen Lastenneurologinen yhdistys ry:n, Suomen Nuorisopsykiatrisen yhdistyksen ja Suomen Lastenpsykiatriyhdistyksen asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen lääkäriseura Duodecim. Viitattu 23.1.2025. HYPERLINK ”kaypahoito.fi/hoi50061?tab=suositus
Berggren, K. & Hämäläinen J. 2018. ADHD-käsikirja. PS-kustannus, 372–378. Viitattu 29.1.2025.
Henning, C., Parker, J., Summerfeldt, L. 2022. ADHD and Academic success in University Students: The Important Role of Impaired Attention. Journal of Attention Disorders, vol. 26(6), 893–901. Viitattu 23.1.2025. https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/10870547211036758
Parviainen, K. & Muukkonen, T. 2014. Oppiminen onnistuu – tukea haasteista selviämiseen. Kansan Sivistystyön liitto. 22–24, 26–29. Viitattu 8.11.2024. Htps://www.ksl.fi/app/uploads/2022/01/oppiminen-onnistuu_web-1.pdf
Tarnanen, K., Puustjärvi, A., Tuunainen, A., Berggren, K., Koivunen, M. & Käypä hoito -työryhmä. 2019. ADHD – varhaisella tuella arki toimivaksi. Suomalainen lääkäriseura Duodecim. Viitattu 28.1.2025. HYPERLIK. www.terveyskirjasto.fi/khp00071/adhd- varhaisella-tuella-arki-toimivaksi#s7
Valo, E. 2021. Opiskelijoiden kokemukset korkeakoulujen tukipalveluista ja korkeakoulussa opiskelusta aktiivisuuden, tarkkaavaisuuden ja impulsiivisuuden haasteiden kanssa. Pro gradu –tutkielma, Itä-Suomen Yliopisto. Viitattu 28.1.2025. https://erepo.uef.fi/server/api/core/bitstreams/f48a06e9-a136-4999-97a4- ebff6448bf53/content
Virta, M. 2017. Keinoja aikuisille ja nuorille arjen hallinnan parantamiseksi ja ADHD- oireiden hallitsemiseksi. Suomalainen lääkäriseura Duodecim. Viitattu 19.10.2024. https://www.kaypahoito.fi/nix02460
Kuva: Pexels