Kansainvälisen toimintaterapiapäivän etkot – yhteisöllisyyttä ja ammattiylpeyttä
Opiskeluhyvinvointi ja yhteisöllisyys ovat tärkeitä teemoja korkeakouluopiskelussa. Nämä teemat ohjasivat kansainvälisen toimintaterapiapäivän etkoja, joiden monipuolisesta ohjelmasta eri vuosikurssien toimintaterapeuttiopiskelijat pääsivät nauttimaan.
Kansainvälistä toimintaterapiapäivää vietetään vuosittain 27. lokakuuta. Yli sadan eri maan toimintaterapeuttiliitoista koostuva World Federation of Occupational Therapists (WFOT) lanseerasi päivän vuonna 2010, jonka jälkeen siitä on tullut tärkeä päivä toimintaterapian tunnettavuuden edistämisessä. Se on myös päivä, jona WFOT kannustaa toimintaterapeutteja ja toimintaterapeuttiopiskelijoita juhlistamaan valitsemaansa ammattia, ja muistuttaa ammattiylpeyden ylläpitämisestä.
WFOT asettaa minimistandardit toimintaterapeuttikoulutukselle ja hyväksyy koulutuksen monitorointikeskustelun kautta. Monitorointi tehdään aina viiden vuoden välein. Turun ammattikorkeakoulun toimintaterapeuttikoulutuksen monitorointi on tehty hyväksytysti vuonna 2022 Suomen toimintaterapeuttiliiton toimesta.
Kansainvälisenä toimintaterapiapäivänä WFOT:n toimintaa mainostetaan eri puolilla maailmaa toimintaterapeuttiliittojen kautta. Lisäksi alan erilaisia kehittämistöitä ja projekteja pyritään tuomaan esille erityisesti kyseisenä päivänä.
Toimintaterapiapäivää vietetään joka vuosi erilaisten teemojen kautta. Tänä vuonna teemana oli Toimintaterapia kaikille (Occupational Therapy for All). Teemalla haluttiin nostaa esille ammatin tärkeää roolia yksilöiden, yhteisöjen ja väestöjen tukemisessa, jotta heillä on mahdollisuus osallistua toimintoihin, joita he haluavat tehdä, heidän tarvitsee tehdä, tai joita heidän odotetaan tekevän arjessaan.
Puheena toiminnallinen oikeudenmukaisuus ja asiakkaiden netinlukutaito
Turussa toimintaterapiapäivää vietettiin toimintaterapeuttiopiskelijoiden ja -opettajien kesken perjantaina 25.10. yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa. Turun päivä oli suunniteltu eri vuosikurssien opiskelijoille, ja sen teemana oli opiskeluhyvinvointi ja yhteisöllisyys. Päivän suunnitteleminen ja järjestäminen oli yksi tämän syksyn projekteista toimintaterapian yrittäjyys ja projektitoiminta -harjoittelussa.
Päivä alkoi kuuntelemalla etälinjoilta kolme inspiroivaa ja mielenkiintoista puheenvuoroa. Metropolian yliopettaja Toini Harra orientoi yleisön päivään muistuttamalla toimintaterapian ydinasioista, joiden pohtimista Suomen Toimintaterapeuttiliiton toiminnanjohtaja Tove Lassenius jatkoi puheenvuorossaan. Toimintaterapia kaikille -teeman mukaisesti kuultiin muun muassa toiminnallisesta oikeudenmukaisuudesta ja sen merkityksestä toimintaterapian lisäksi nyky-yhteiskunnassa.
Suomen Toimintaterapeuttiliitto TOI määrittelee toiminnallisen oikeudenmukaisuuden seuraavasti: “Toiminnallinen oikeudenmukaisuus tarkoittaa sitä, että jokaisella yksilöllä on oikeus osallistua itselleen merkitykselliseen toimintaan, olivatpa toimintakyvyn rajoitteet millaisia tahansa. Toiminnallinen oikeudenmukaisuus ei ole pelkästään yksilöstä tai hänen kyvyistään kiinni, vaan siihen vaikuttavat myös erilaiset fyysiset, sosiaaliset ja kulttuuriset ympäristöt sekä yhteiskunnalliset rakenteet, jotka mahdollistavat tai estävät toimintaan osallistumista.” (TOI 2023)
Kolmas puheenvuoro kuultiin suoraan Kreikasta Länsi-Attikan yliopistosta, kun Christina Athanasopoulou (Assistant professor, PhD, OT) käsitteli asiakkaiden internetinlukutaitoa terveyttä koskevaan tietoon liittyen ja muistutti, miten tärkeää on ammattilaisena ohjata asiakkaat luotettavan tiedon äärelle.
Puheenvuorojen jälkeen etäyhteys eri osapuolten välillä päättyi, ja Turussa päivä jatkui pajatyöskentelyllä.
Yhdessä vietetty aika koettiin merkitykselliseksi
Pajatyöskentely toteutui neljässä erilaisessa toimintapisteessä, joita opiskelijat kiersivät noin neljän hengen ryhmissä. Pisteiden toiminnat liittyivät jokainen päivän teemoihin, eli opiskeluhyvinvointiin ja yhteisöllisyyteen. Työskentelyssä hyödynnettiin tiloina esimerkiksi Kunnonkotia ja luovan liikkumisen tilaa, jotka ovat erityisesti toimintaterapeuttiopiskelijoille tarkoitettuja oppimisympäristöjä.
Pisteissä opiskelijat pääsivät:
- jakamaan muille omia stressinhallintakeinojaan ja tapojaan rentoutua arjen keskellä
- kirjoittamaan anonyymeja kannustusviestejä toisilleen
- koostamaan erilaisten piirustustarvikkeiden ja lehtileikkeiden avulla yhteistä taideteosta päivän teeman mukaisesti
- rentouttamaan kehonsa ja mielensä pitkässä rentoutumisharjoituksessa
- viettämään yhteistä aikaa hauskojen pelien merkeissä.
Päivän lopuksi tutkailimme yhdessä valmista taideteosta sekä paperille kerättyjä stressinhallinta- ja rentoutumisvinkkejä. Keskustelimme myös ammattiylpeydestä ja positiivisesta ihmetyksestä, joita moni opiskelijoista oli tuntenut aamupäivän esitysten aikana.
Ilmapiiri oli koko päivän ajan positiivinen, lämmin ja vaikutti siltä, että osallistujat olivat tyytyväisiä. Tätä kokemusta vahvistivat myös opiskelijoilta saadut palautteet:
Tää päivä tuli todella tarpeeseen.
Oispa tällaisia enemmän!
Hauska nähdä muidenkin vuosikurssien opiskelijoita.
Tästä täytyy tehdä perinne.
Kansainvälinen toimintaterapiapäivä oli monelle opiskelijalle ennestään tuntematon konsepti. Päivän aikana keskusteltiinkin siitä, miten hedelmällinen mahdollisuus toimintaterapiapäivällä on lisätä Suomessakin ammatin tunnettavuutta ja sitä kautta lisätä tietoisuutta siitä, missä kaikissa asioissa ja kuinka moniulotteisesti toimintaterapeutin osaamisesta voikaan olla hyötyä.
Millainen tulevaisuus toimintaterapiapäivällä ammattikorkeakoulussamme on?
Tänä vuonna päivän vietto oli Turussa rajattu toimintaterapeuttiopiskelijoiden ja -opettajien väliseksi tiloihin ja lukujärjestyksiin liittyvien resurssien takia. Ajatuksena olisi, että jatkossa toimintaterapiapäivän viettämiseen liittyisi ammattikorkeakoulussamme vahvemmin toimintaterapian tunnettavuuden lisääminen, joka on kansainvälisesti yksi päivän alkuperäisistä tarkoituksista.
Se voisi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että päivään liittyvää ohjelmaa olisi koulun yleisissä tiloissa, jolloin myös muiden alojen opiskelijoilla ja opettajilla olisi mahdollisuus saada tietoa toimintaterapiasta.
Tai miksei vaikka sitä, että toimintaterapeuttiopiskelijat menisivät Turun kaduille haastattelemaan ihmisiä heidän toimintaterapiatietämyksestään ja/tai jakamaan tietoa toimintaterapiasta. Jäämme innolla seuraamaan, mitä ensi vuoden toimintaterapiapäivää suunnittelevat toimintaterapeuttiopiskelijat keksivät.
Lähteet:
Suomen Toimintaterapeuttiliitto TOI. 2023. 10 faktaa toimintaterapiasta ja toimintaterapeuteista. https://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/ajankohtaista/10-faktaa-toimintaterapiasta-ja-toimintaterapeuteista/ Viitattu 6.11.2024.
World Federation of Occupational Therapists WFOT. N.d. WFOT approval for entry-level occupational therapy education programmes. https://wfot.org/education/wfot-approval-for-entry-level-occupational-therapy-education-programmes Viitattu 28.11.2024.
World Federation of Occupational Therapists WFOT. N.d. 2. WFOT approved education programmes. https://wfot.org/education-programmes/degree-programme-of-occupational-therapy Viitattu 28.11.2024.
World Federation of Occupational Therapists WFOT. 2024. World Occupational Therapy Day. https://wfot.org/our-work/advocacy/world-occupational-therapy-day Viitattu 6.11.2024.
Pääkuva: WFOT. 2024. World Occupational Therapy Day 2024
Artikkeli on osa New Ways of Promoting Performance -tutkimusryhmän julkaisuja.