Johtamisen haasteet – johtaminen ja vastuullisuus yritysten toiminnassa
Yritysten johtaminen muuttuvassa maailmassa ja niitten toimien vastuullisuus nykypäivänä ovat yhä isompi ja kasvavampi osa yritysten toimintaa. Miten yritys voi toimia vastuullisesti? Mitä se tarkoittaa yrityksen toimintamalleissa ja miten sitä voidaan johtaa parhaalla mahdollisella tavalla? Nämä ovat tärkeitä kysymyksiä joihin yritysten pitäisi toiminnassaan keskittyä.
Nykyajan maailmaan kuuluu yhä enenevissä määrin erilaiset vastuullisuuskysymykset sekä alati muuttuva johtajuustapa. Miten yritysten tulisi toimia voidakseen tuottaa mahdollisimman paljon voittoa omistajilleen samalla kuitenkin pitäen vastuullisuutta toiminnastaan? Opinnäytetyö keskittyy tutkimaan näitä kysymyksiä ja antaa niihin vastauksia. Yritykset ovat tekemisissä monien eri tahojen kanssa päivittäisessä toiminnassaan ja kaikilla näillä eri tahoilla on erilaisia käsityksiä siitä, mitä ja miten yrityksen tulisi tehdä. Sijoittajat toivovat tuottoa ja taloudellista vakautta, asiakkaat odottavat laadukkaita tuotteita ja eettistä toimintaa, tavarantoimittajat kaipaavat luotettavuutta ja pitkäjänteisiä sopimuksia. Parasta olisi pyrkiä tyydyttämään kaikkien osapuolten tarpeet ja halut kuitenkaan viemättä liikaa toisen osapuolen samoista asioista. Näitä osapuolia kutsutaan sidosryhmiksi ja ne sisältävät kaikki yrityksen kanssa toimivat tahot.
Sidosryhmät ja mitä ne ovat
Yritykset ovat päivittäisessä toiminnassaan tekemisissä esimerkiksi valtion, asiakkaitten, tavarantoimittajien ja sijoittajien kanssa. Näitä ryhmiä kutsutaan sidosryhmiksi, ja ne muodostavat yrityksen toiminnan kannalta keskeisen verkoston. Kaikilla näillä ryhmillä on hyvin erilaisia näkemyksiä yrityksen toimintatavoista ja sen tarkoituksellisuudesta. Näiden tavoitteiden yhteensovittaminen voi olla haastavaa, sillä yhden ryhmän etujen korostaminen saattaa olla ristiriidassa toisen ryhmän odotusten kanssa. Tämän vuoksi on tärkeää ylläpitää avointa vuorovaikutusta sidosryhmien kanssa, tällaisella toiminnalla voidaan rakentaa pitkäjänteisiä suhteita ja varmistaa yrityksen toiminnan jatkuvuus. Kuitenkin jo muutaman tällaisen ryhmän mielipiteitten ja halujen huomiotta jättämisellä voi olla yritykselle tuhoisia seurauksia johtaen pahimmillaan julkiseen boikottiin.
Johtaminen ja miten sitä voi kehittää
Johtamiselle on olemassa monia erilaisia tyylejä ja lähestymistapoja, joilla sitä on mahdollista suorittaa, sen mikä näistä tavoista valikoituu määrittää yleensä johtajan persoona ja käsitys laadukkaasta johtamisesta. Nämä erilaiset persoonat eivät välttämättä ole toisistaan huonompia, mutta ne voivat sopia työyhteisöön toisiaan paremmin ja huonommin.
Johtajilla voi olla hyvin erilaisia tapoja vaikuttaa ja tehdä päätöksiä. Joku voi korostaa tiukkaa kurinalaisuutta ja tehokkuutta, kun taas toinen avoimuutta, yhteistyötä ja luottamusta. Myös tilanne, jossa johtamista sovelletaan on hyvä ottaa huomioon. Esimerkiksi luovassa tiimissä voisi parhaiten toimia kannustava ja osallistava johtamistapa, kun taas kriisitilanteessa vaaditaan määrätietoisempaa ja ohjaavampaa otetta.
Ympäristövastuu
Yritykset ovat toiminnassaan vastuussa paitsi taloudellisista tuloksistaan myös aiheuttamastaan mahdollisista ympäristöhaitoista. Tällaisia voivat olla saastuttaminen, luonnonvarojen liikakäyttö tai ilmastonmuutosta kiihdyttävät päästöt. Yrityksen toiminnassa tulee ottaa huomioon vihreät arvot ja niiden jatkuva edistäminen, sillä jos yritys toimii näitä vastaan, on sen mahdollista aikaansaada nopeasti huomattavaa mainehaittaa. Mainehaitan lisäksi ympäristövastuusta on säädetty myös paljon lakeja, joita yrityksen tulee noudattaa, jotta voidaan varmistua että yrityksen toiminta ei tuhoa luontoa tai aiheuta ympäristölle pitkäaikaista haittaa. Ympäristövastuullinen toiminta ei kuitenkaan ole pelkästään velvollisuus, sillä sitä voidaan pitää myös kilpailuetuna. Yritykset jotka panostavat tähän, voivat houkutella uusia asiakkaitta ja parantaa työntekijöidensä sitoutuneisuutta.
Loppusanat
Yritysten johtaminen ja niiden laadukas ja voittoa tuottava toiminallisuus on siis hyvinkin pitkälle ja laaja-alaisesti haarautuva aihe yritysten toiminnassa ja sen kokonaisvaltainen hahmottaminen, seuraukset mukaan lukien voi olla haastava aihe ymmärtää, sillä siihen liittyy sekä taloudellisia, sosiaalisia että eettisiä ulottuvuuksia. Johtamisen vaikutukset näkyvät yritysten sisäisessä toiminnassa, sekä sen suhteissa sidosryhmiin ja ympäröivään yhteiskuntaan. Uskon kuitenkin onnistuneeni tuomaan hyvin näitä puolia esiin ja avanneeni näitä teemoja monipuolisesti ja selkeästi niin, että lukija saa kokonaisvaltaisen kuvan aiheesta ja sen käytännön merkityksestä yritysten toiminnassa. Tulevaisuuden yritysten on entistä tärkeämpää kiinnittää huomiota vastuulliseen päätöksentekoon, kestävään kehitykseen ja henkilöstön hyvinvointiin. Ne yritykset, jotka pystyvät nämä kaikki tekijät yhdistämään tulevat olemaan menestyjiä.