Kuormankäsittelyn sähköistyminen – tarjoavatko täyssähkökäyttöiset koukkulaitteet mahdollisuuksia?

03.06.2024

Nykyisin vallitseva ympäristötrendi ajaa ajoneuvoteollisuutta sähköistymään kiihtyvällä vauhdilla. Täyssähkökäyttöiset kuorma-autot eivät välttämättä ole enää niin kaukana tulevaisuudessa kuin luullaan. Tällöin kuorma-autojen päällirakenteiden ja varustelijoiden on myös asianmukaisesti varauduttava vastaamaan tuotekehityksellä ajoneuvoteollisuuden sähköistymiseen.

Hiab Finland Oy:lle tehdyn tutkimuksen tavoitteena oli edistää päällirakentajien ja päällirakenteiden valmistajia sopeutumaan ajoneuvoteollisuuden laajenevaan sähköistymiseen ja edistää organisaation ekoportfolion kehitystä. Tutkimuksessa keskityttiin täyssähkökäyttöisiin koukkulavalaitteisiin konseptina ja pohdittiin käyttöenergian vaihdon tuomia vaikutuksia teknologisesta, sekä kaupallisesta näkökulmasta.

Sähköiset lineaariaktuaattorit hydrauliikan korvikkeena

Työssä syvennyttiin sähköisten lineaariaktuaattoreiden potentiaaliin korvata hydrauliset sylinterit koukkulaitteessa. Tämä teknologinen uudistus voi tuoda mukanaan useita etuja, kuten paremman energiatehokkuuden, ympäristöystävällisyyden, tarkemmat liikkeet, sekä paremmat mahdollisuudet automaatiolle. Komponenttimuutoksen kääntöpuolena on kuitenkin aktuaattoreiden korkeampi hankintahinta ja tarve sopeuttaa koukkulaitteen runkorakennetta uusille komponenteille, koska hydrauliset sylinterit eivät vaadi yhtä paljon tilaa kuin sähköiset vastineensa.

Markkinapotentiaali: Mitkä ovat konseptituotteen mahdollisuudet?

Täyssähköiset koukkulavalaitteet edellyttäisivät täyssähköistä kuorma-autoa, jotta niille olisi kysyntää, jolloin päällirakentajien on seurattava täyssähköisten kuorma-autojen markkinoiden kehitystä. Täyssähköisten ajoneuvojen hankintoja ajaa tällä hetkellä vahvasti valtioiden tarjoamat tuet, avustukset ja verokevennykset. Globaalisti täyssähkökäyttöisiä kevyitä ja keskipainoisia kuorma-autoja on rekisteröity vuonna 2022 noin 60 000, joista valtaosa on Kiinassa. Kasvua on kuitenkin havaittavissa myös länsimaissa, vaikka se onkin toistaiseksi lievää.  (IEA 2023)

Täyssähkökäyttöisellä koukkulaitteella on markkinamahdollisuuksia sitten, kun sähkökäyttöiset kuorma-autot alkavat yleistyä. Yleistymistä saattaa tapahtua, kun autojen kokonaiskäyttökustannukset ovat huomattavasti pienemmät kuin polttomoottorikäyttöisen kuorma-auton (Fox 2022). Täyssähköisten koukkulaitteiden osalta voidaan olettaa samaa ilmiötä. Kun hankintahinta on korkeampi, on tällöin pystyttävä perustelemaan tuote asiakkaalle esimerkiksi pienemmillä käyttökustannuksilla. Erityisesti tuotteelle tuo markkinoilla haasteita korkeampi hankintahinta, mahdollinen muutosvastarinta ja yleinen epävarmuus uudesta teknologiasta.

Tulevaisuuden näkymät täyssähköisille koukkulaitteille

Täyssähkökäyttöiset koukkulaitteet tarjoavat useita etuja hydraulisiin laitteisiin verrattuna, vaikka haasteita on vielä voitettavana. Markkinoiden kehittyessä ja sähkökäyttöisten kuorma-autojen yleistyessä voidaan odottaa, että myös kysyntä sähkökäyttöisille päällirakenteille ja varusteille kasvaa. Tähän mahdolliseen kysyntään vastaaminen kuitenkin edellyttää valmistajilta jatkuvaa innovaatiotoimintaa ja markkinoiden ymmärtämistä erityisesti korkeamman hankintahinnan suhteen ja muutosvastarinnan voittamiseksi. Tulevaisuudessa on keskityttävä teknologian kehittämiseen, sekä myös luottamuksen rakentamiseen uusiin sähköisiin järjestelmiin ja niiden tuomiin etuihin.

Lähteet

Peltonen, E. 2024. Täyssähköiset koukkulavalaitteet : konsepti ja markkinatutkimus – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.

Fox, J. 2022. Close to Half of All Trucks Sold to be Battery Electric by 2030. Interact Analysis. Viitattu 12.4.2024 https://interactanalysis.com/insight/close-to-half-of-all-trucks-sold-to-be-battery-electric-by-2030/

IEA. 2023. Global EV Outlook 2023. IEA, Paris. Viitattu: 24.5.2024. https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2023