LEAN-työkalut sisäisen logistiikan apuna
Sisäinen logistiikka on tärkeä osa jokaisen teollisuusyrityksen arkea. Suoraan arvoa tuottamattomana prosessina sisäisen logistiikan kehittämiseen ei kuitenkaan aina ymmärretä resursoida riittävästi kehitystyötä ja prosessit jäävät helposti tehottomiksi. Toimivalla sisäisellä logistiikalla on kuitenkin mahdollista vähentää leanin mukaisesti hukkaa ja antaa arvoa tuottaville prosesseille parempi toimintaympäristö.
Juurisyyn löytäminen – millä työkaluilla liikkeelle?
Hitachi Energylle tehdyssä tutkimuksessa oli tarkoituksena tehostaa sisäisen logistiikan toimintaa lean-menetelmien avulla ja luoda tehtaiden sisäiseen logistiikkaan standardeja. Tarve työlle löytyi aktiivisen havainnoinnin kautta huomatuissa logistiikan poikkeamissa, jotka aiheuttivat läpimenoajan kasvua tuotannossa.
Kehittämistyötä aloittaessa on hyvä perehtyä löydetyn ongelman juurisyihin. Juurisyytä etsimällä vältytään niin sanotulta tulipalojen sammuttamiselta ja löydetään kestävä ratkaisu ongelmaan. Tutkimuksessa työkaluiksi valikoituivat SWOT-analyysi ja 5 kertaa miksi-työkalu. SWOT-analyysissä tutkitaan nykyhetken vahvuuksia ja heikkouksia sekä tulevaisuuden mahdollisuuksia ja uhkia. 5 kertaa miksi-työkalulla etsitään juurisyytä toistamalla miksi kysymystä siihen asti, kunnes juurisyy on löydetty. Lopulta juurisyylle määritetään vastatoimenpide, jolla tilannetta lähdetään korjaamaan. Sekä SWOT-analyysillä että 5 kertaa miksi-työkalulla saatiin onnistuneita ja tutkimuksen kannalta merkittäviä vastauksia, jotka auttoivat kehittämisprojektissa. Esimerkiksi yrityksen kulttuurin huomattiin ajan myötä muovautuneen siihen, että logistiikan toimimattomuus on arkinen ja normaali asia tuotannossa, johon ei kannata keskittyä.
Sisäinen logistiikka leanimmäksi
Tutkimuksessa päädyttiin luomaan kuljetuksille tehtaiden välillä ja sisällä selkeitä standardeja, jotka ohjaavat tavaraliikennettä oikeaan suuntaan. Tärkeässä roolissa standardien luonnissa oli 5S-menetelmä (Sort, Set in order, Shine, Standardize, Sustain). Jotta lähetykset on mahdollista laittaa omille paikoilleen, on niille oltava olemassa oma paikka. Jotta lähetyksen oman paikan tietää, on sen oltava merkittynä. Näiden päätelmien kautta päädyttiin luomaan layout toimituksia varten toimeksiantajan molemmille tehtaille. Lisäksi standardoitiin lähetyskortti tehtaan sisäisiä kuljetuksia varten.
Standardoinnilla yksinkertaistetaan kuljetuksia, poistetaan hukkaa ja vähennetään tulkinnan varaa, joka johtaa lähetysten katoamiseen. Layoutin määrittäminen ja esillepano antaa tehtaan jokaiselle työntekijälle selkeän kuvan lähetysten toimituspisteistä ja poistaa epätietoisuutta. Standardoitu lähetyskortti taas yhdenmukaistaa lähetysten merkinnät ja vähentää merkintätapojen varianssia sekä varmistaa kaiken tarvittavan tiedon merkitsemisen. Layoutin ja lähetyskortin määrittämiseen käytettiin havainnointia, haastatteluja, materiaalivirtojen tutkimista ja alan kirjallisuutta. Toimituspisteiden on tärkeää palvella tuotantoa, joten pisteiden on oltava tarpeen omaavien tuotantosolujen lähellä, muttei kuitenkaan tiellä. Toimituspisteiden on sijaittava helposti trukeilla ja jalan saavutettavilla alueilla sekä työturvallisuuden kannalta toimivassa paikassa.
Leanin tärkein vaihe on jatkuva parannus
PDCA:n (Plan, Do, Check, Adjust) mukaisesti viimeisessä vaiheessa tuloksia reflektoidaan, luodaan uusia kehityssuunnitelmia ja lopulta aloitetaan PDCA-kierto alusta. Jatkuvassa kehityksessä erityisesti esihenkilöt ovat tärkeässä roolissa muutosjohtamisen kannalta. Yrityksen johtotasolta asti pitää näyttää sitoutumista määriteltyihin toimintatapoihin ja antaa positiivista mallia muutoksiin suhtautumisessa. Sisäistä logistiikkaa kehittävän yrityksen on myös hyvä ymmärtää kehityksen olevan jatkuvaa parannusta, eikä vain lyhyt projekti.
Lähteet
Nurminen, E. 2024. Sisäisen logistiikan tehostaminen LEAN-menetelmien avulla – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.
Artikkelikuva: Free Stock Photo