
Vihreät valinnat pk-yrityksien liiketoiminnassa
Vihreä vastuullisuus on tulevaisuuden suuntaus niin liiketoiminnassa kuin myös kaikissa kuluttajien ostopäätöksissä. Se koskettaa lähes kaikkia toimialoja enemmän tai vähemmän. Se tuo mahdollisuuksia, pakottaa kehittymään sekä myös antaa yrityksille mahdollisuuden tehdä valintoja, joilla ne voivat erottua. Luoko vastuullisuus jotain uutta liiketoiminnan kannalta, vai onko se vain rasite yrityksille?
Vastuullisuus
Vastuullisuus on itsessään laaja käsite yritysmaailmassa, joka jakautuu sosiaaliseen, taloudelliseen sekä ympäristövastuuseen. Tämä opinnäytetyö perehtyi yritysten ympäristövastuuseen. Vihreä vastuullisuus on suurissa yrityksissä pakollista ja arkipäivää, mutta pk-yrityksissä se on vielä varsin tuore asia ja monilla yrityksillä sen noudattaminen on vasta aloitettu tai aloittamassa. Tämän takia tutkimuksessa haluttiin selvittää, millaisia vastuullisuustoimia pk-yritykset ovat toteuttaneet sekä millaisia vaikutuksia niillä on ollut.
Tutkimus suoritettiin haastatteluna, jossa haastateltiin kuutta eri pk-yritystä. Kyselyssä jokaisella yrityksellä oli samat kysymykset, mutta vastausvaihtoehtoja ei ollut, vaan yritykset saivat vastata vapaasti, omin sanoin, jotta tutkimus oli mahdollisimman kattava sekä monipuolinen. Yritykset toimivat myös eri toimialoilla, minkä takia vastaukset olivat erilaisia ja antoivat eri perspektiiviä siitä, millaista vastuullinen liiketoiminta eri aloilla näyttää.
Vastuullisuus yrityksissä
Vastuullisuus näkyy yrityksen arvoissa, kun se toteuttaa vastuullisia toimia ja tuo sen esille esimerkiksi markkinoinnissaan. Se on monilla yrityksillä osana strategiaansa ja oikein toteutettuna saattaa luoda kilpailuedun, muihin vastuuttomampiin yrityksiin nähden. Vastuullinen yritys harjoittaa liiketoimintaansa siten, että se on mahdollisimman kestävää. Tällöin se ottaa huomioon sekä liiketoiminnan kannattavuuden, että myös omien sidosryhmien edut. Vastuullista liiketoimintaa voidaan myös kutsua yritysvastuuksi. Vastuullisen yrityksen on tärkeä tunnistaa toimintansa ympäristövaikutukset, tuntea toimintaansa koskeva lainsäädäntö sekä myös noudattaa sitä. Tämän lisäksi yrityksen tulee sekä tunnistaa muutostarpeet että kehittää toimintaansa tarvittaessa mahdollisuuksiensa mukaan.
Tutkimustulokset
Puolet yrityksistä kokivat vihreän vastuullisuuden ja sen vaikutukset positiivisena, kun taas toinen puolisko koki tämän neutraalina. Yksikään yritys ei kokenut vihreää vastuullisuutta negatiivisena tai haasteena, mutta totesi myös, ettei yrityksellä ole itsellään mahdollisuutta toteuttaa lisää vastuullisuustoimia. Tähän syynä oli muun muassa se, etteivät asiakkaat olleet valmiita maksamaan vastuullisemmasta, mutta kalliimmasta tuotteesta tai palvelusta. Suuri osa yrityksistä, jotka eivät suostuneet haastatteluun vaikuttivat myös hieman välinpitämättömiltä vastuullisuutta kohtaan tai eivät vain kokeneet sitä ajankohtaiseksi.
3/6 koki vihreän vastuullisuuden tuoneen positiivisia vaikutuksia liiketoiminnan kannalta.
1/6 piti tätä elinehtona, johtuen toimialan lainsäädännöstä, joka velvoitti vastuullisiin toimiin, muttei pitänyt sitä negatiivisena.
2/6 koki vihreän vastuullisuuden neutraalina. Olivat tehneet vihreitä valintoja, mutta kokivat vaikutukset pieniksi.
Yksi yrityksistä ei uskonut asiakkaidensa takia pystyvänsä toteuttamaan enempää vastuullisuustoimia, mutta totesi aikaisempien toimien olleen neutraaleja liiketoimintansa kannalta.
Tutkimuksen perusteella voidaan siis todeta, että vihreä vastuullisuus koetaan enemmänkin positiivisena tai neutraalina tekijänä liiketoiminnassa. Sen avulla voidaan säästää kustannuksissa, jos vain tiedetään mitä ollaan tekemässä. Vihreä vastuullisuus oikein toteutettuna ja tietyillä aloilla voi tuoda merkittäviä säästöjä, kilpailuetua sekä asiakkaiden arvostusta. Sen toteuttaminen voi toisaalta vaatia alkuun pääomaa, jotta hankintoja voidaan toteuttaa.
Tulevaisuus
Tulevaisuudessa yhä useamman yrityksen olisi hyvä lisätä vihreitä tekoja ja valintoja omaan liiketoimintaansa. Vihreät ratkaisut voivat tuoda pitkällä aikavälillä taloudellisia hyötyjä, päästöissä, kulutuksessa tai esimerkiksi energian tuottamisessa. Vihreät valinnat voivat tuoda myös asiakkailta lisää hyväksyntää sekä myös lisää asiakkaita, kun tietoisuus vastuullisuudesta kasvaa asiakkaiden keskuudessa. Jokaisen yrityksen pitäisi ainakin pyrkiä vastuullisempiin ratkaisuihin ja tuoda samalla myös omat ympäristön kannalta hyvät ratkaisut esille. Mikä tärkeintä, yrityksen tulisi aina pyrkiä kokonaisvaltaiseen vastuulliseen toimintaan, ottaen siis huomioon myös sosiaalisen sekä taloudellisen vastuullisuuden. Kun yritys on vastuullinen ja se toteuttaa jokaista vastuullisuuden osa-aluetta mahdollisimman hyvin, niin kaikki voittavat.
Opinnäytetyö Theseuksessa: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411525