opiskelijoita luokassa

Tiimi on toiminnan ydin

27.02.2023

Tiimityöskentely on yleistä yritysmaailmassa. Tiimityöskentely ja tiimioppiminen on monesti yhdistetty myös opintoihin, jolloin työelämässä tarvittavat taidot kehittyvät ennen työelämään siirtymistä. Turun ammattikorkeakoulun BisnesAkatemiassa hyödynnetään aktiivisesti tiimioppimista. BisnesAkatemia on innovatiivisen liiketoiminnan ja yrittäjyyden osaamispolku, jossa opiskelu tapahtuu lähellä työelämää, sillä tradenomin ammattikorkeakoulututkinto suoritetaan toimien tiimiyrittäjinä omassa osuuskunnassa asiakasprojekteja tehden.

Tiimioppimisen perusperiaatteena on, että osuuskunnan yritystoiminta muuttuu käytännön kautta oppimiseksi ja yksilö kehittyy yhdessä tiimin kanssa, jolloin itse tiimi on oppimisen perusyksikkö. Tiimioppiminen on varsin uusi pedagoginen ote, mutta se on lähtenyt yleistymään vauhdilla niin Suomessa kuin maailmallakin (Partanen 2012, 123.)

Kun oppiminen tapahtuu tiimissä, tulee ryhmän myös tiimiytyä ja toimia tiimin tavoin. Tiimillä tarkoitetaan ryhmää ihmisiä, joilla on toisiaan täydentäviä taitoja ja jotka ovat sitoutuneet yhteiseen päämäärään, yhteisiin tavoitteisiin ja yhteiseen toimintamalliin ja jotka pitävät itseään yhteisvastuussa suorituksistaan (Katzenbach & Smith 1998, 59). Tiimiytymisellä taas tarkoitetaan prosessia, jossa tiimin sisäisen toiminnan kehittämiseen panostetaan, jotta saavutetaan jäsenten välinen keskinäinen luottamus ja tuloksia tuottava yhteistoiminta (Hyyryläinen 2020, 9).

Mitä oppiva tiimi sitten tarvitsee muotoutuakseen tiimiksi ja toimiakseen tiimin tavoin? Tiimitoiminnan aloituksessa on hyvä tiedostaa, että tiimi kehittyy erilaisten kehitysvaiheiden kautta. Kehitysvaiheissa ilmenee erilaisia tilanteita ja haasteita, jotka on hyvä tuoda esille heti toiminnan alkuvaiheessa. Näin tiimi on tietoinen kehityksestään ja voi jopa vaikuttaa kehitykseen oppimallaan tiedolla. Kehitysvaiheita ja malleja tiimin kehityksestä on lukuisia erilaisia, joihin tiimi voi tutustua. Jos tiimi ei ole tietoinen eri vaiheista ja niihin sisältyvistä haasteista, voi tiimiytyminen hidastua tai pysähtyä. (Heikkilä 2002, 247.)

Osuuskunta Baxupissa tiimitoiminta alkoi takkuilemaan syksyllä 2020. Tiimin sisäiset haasteet seisoivat projektitoiminnan tiellä, kun jatkuvasti ajauduttiin ristiriitoihin. Tiimin sisälle oli alkanut muotoutua kuppikuntia ja yhteiset päämäärät olivat epäselviä. Toisiin ei luotettu ja kaikkien mielipiteitä ei otettu huomioon. Osuuskunnan HR-tiimi sekä tiimin liideri lähtivät valmentajan kanssa pohtimaan, mistä ryhmän kohtaamat haasteet voivat johtua ja miten ne voitaisiin ratkaista. Tämän pohjalta laadittiin hyvinvointikysely, jonka avulla selvitettiin mistä haasteet johtuvat. Kyselyyn vastattiin anonyymisti ja sen myötä toiminnan keskeisimmät haasteet saatiin esille. Hyvinvointikyselyn tulokset käytiin läpi yhdessä, jotta jokainen jäsen sai konkreettisen kuvan tilanteesta sekä pääsi vaikuttamaan korjaavaan toimintaan omalla panoksellaan.

Tiimin sisäistä luottamusta lähdettiin rakentamaan yhteisellä ajanvietolla tiimin kesken. Mielipiteiden huomioiminen ja kaikkien jäsenien osallistaminen otettiin keskiöön tiimin liiderin toimesta. Yhteisissä keskustelutilanteissa jaettiin puheenvuoroja, äänestettiin erilaisilla tekniikoilla ja kysyttiin rohkeasti kaikkien mielipidettä. Ristiriitojen ilmaantuessa sovittiin, että asiat käsitellään heti, kun rakentava keskustelu on mahdollista.

Kun tiimin toiminnan kehitysajatukset olivat yhdessä pohdittuja, oltiin niihin myös valmiita sitoutumaan. Näin alkoi myös tapahtua selkeitä muutoksia ja tiimin sisäinen toiminta kehittyi, alkoi myös projektirintamalla tapahtua. Töitä tehtiin huumorilla, uudet ideat ja innovaatiot alkoivat kukkia. Valitettavasti koronapandemia hidasti osuuskunnan liiketoimintaa, mutta siitä huolimatta tiimi ei suostunut pysähtymään.

Kaiken kaikkiaan hyvinvointikyselyitä laadittiin osuuskunnalle kolme. Näiden avulla voitiin seurata tiimin sisäisen toiminnan kehitystä ja löytää uusia kehityskohteita osuuskuntatoiminnan aikana. Koko tiimin kehitysprosessissa nähdään selkeästi, miten tiimioppimisen pedagogiikka toimii. Tiimi löysi ongelman ja lähti etsimään sille ratkaisua. Kun ratkaisu löydettiin, oli mukaan tarttunut paljon uusia taitoja sekä ymmärrystä tiimin toimintaan. Näin oppiminen tapahtui käytännön kautta yhdessä tiimin kanssa.

Tiimiä kehittäessä huomattiin, että tiimi todella on toiminnan ydin. Kun tiimin hyvinvoinnista ja toimivuudesta pidetään huoli, alkaa yritystoimintakin sujua paremmin. Ristiriidat ja konfliktit eivät keskeytä tai hidasta toimintaa, kun tiimi on yhteisöllinen ja luottamus toisiin vahvaa.

Lähteet

Harjasto, M. 2023. Oppivan tiimin kehitys ja kulmakivet – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.

Heikkilä, K. 2002. Tiimit – Avain uuden luomiseen. Helsinki: Kauppakaari.

Hyyryläinen, R. 2020. Tiimiytyminen digitaalisessa ympäristössä. Laurea-ammattikorkeakoulun opinnäytetyö. Viitattu 21.11.2022. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/354660/Opinnäytetyövalmis.pdf?sequence=2

Katzenbach, J. & Smith, D. 1998. Tiimit ja tuloksekas yritys. Suomentaja Tillman, M. Helsinki: WSOY.

Partanen, J. 2012. Tiimivalmentajan parhaat työkalut. Jyväskylä: Partus.