Kuulokoje mukana lapsen arjessa – opas tukemaan päiväkodin henkilökuntaa
Kuulokuntoutus alkaa yhä useammin jo varhaislapsuudessa, mikä lisää kuulokojeiden käyttöä päiväkodeissa. Jotta lapsen kuntoutus jatkuisi saumattomasti myös kodin ulkopuolella, päiväkodin henkilöstön on tärkeä hallita kuulokojeen oikeanlainen käyttö. Päiväkodin ammattilaisilla on keskeinen rooli lapsen kehityksen tukemisessa ja osallisuuden varmistamisessa, minkä vuoksi jokaisen lapsen kanssa työskentelevän tulisi perehtyä kuulonkuntoutukseen ja kuulokojeen käyttöön.
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen toimeksiannosta kehitettiin käytännönläheinen opas tukemaan päiväkodin henkilöstön osaamista korvantauskojeiden käytössä. Opas tehtiin osana Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden opinnäytetyötä ja se kokoaa yhteen ohjeistusta korvantauskojeen käytöstä sekä ratkaisuja päiväkotiympäristössä esiintyviin tilanteisiin.
Kuulokojeen merkitys lapsen kehityksessä
Kuulo on erittäin olennainen osa lapsen kehitystä. Sen avulla lapsi pystyy osallistumaan vuorovaikutukseen ja luomaan sosiaalisia suhteita, oppimaan puhuttua kieltä ja ymmärtämään paremmin ympäristössä tapahtuvia asioita. (Gosnell & Winters 2023.) Kuulovammaiselle lapselle kuulokoje on tärkeä ja välttämätön apuväline arjessa pärjäämiseen. Se mahdollistaa lapsen osallistumisen arjen tilanteisiin ja tukee yhdenvertaisuutta muiden lasten kanssa. Kun kuulokoje toimii ja sitä käytettään oikealla tavalla, lapsen kielellinen kehitys ja oppiminen etenevät oikeaan suuntaan. Havainnointikyky kehittyy ja lapsi alkaa poimimaan itsenäisesti asioita ympäristön tilanteista. (Opetushallitus 2025.) Ilman kuulokojeen tukea voi lapsen kehitys viivästyä, mikä voi johtaa huonompaan koulumenestykseen ja vaikeuttaa lapsen mahdollisuuksia sosiaaliseen kanssakäymiseen (Gosnell & Winters 2023).
Oppaan kehittäminen ja sen merkitys käytännön työssä
Turun ammattikorkeakoulussa toteutettu opinnäytetyö ja sen tuloksena syntynyt opas laadittiin yhteistyössä Varsinais-Suomen hyvinvointialueen Kuulokeskuksen kanssa. Työn teoreettinen tausta perustuu integratiiviseen kirjallisuuskatsaukseen, joka yhdessä tutkimustiedon ja ammatillisen kokemuskirjallisuuden avulla luovat kattavan kokonaisuuden (Vilkka 2023). Aineistoa kerättiin aiemmista tutkimuksista, kirjallisuudesta ja alan viranomaisohjeista sekä kuulokeskuksen asiantuntijoiden kokemuksista liittyen lasten kuulokojeiden käyttöön päiväkodissa. Tarve selkeälle ja havainnollistetulle materiaalille oli tunnistettu jo aiemmin, ja nämä havainnot vahvistivat sen merkitystä päiväkodin henkilöstön työn tueksi.
Tulosten pohjalta laadittu opas suunniteltiin tiiviissä yhteistyössä kuulokeskuksen ammattilaisten kanssa. Se toimii sekä perehdytyksen tukena että käytännön työvälineenä päiväkodin arjessa. Opas kokoaa yhteen keskeiset ohjeet ja vinkit selkeään ja ymmärrettävään muotoon. Se sisältää kuvia ja vaiheittaisia ohjeita kuulokojeen asettamisesta, poistamisesta ja pariston vaihdosta sekä ratkaisuja yleisiin ongelmatilanteisiin, joita päiväkodin ympäristössä voi esiintyä. Materiaali tukee henkilökunnan osaamista myös tilanteissa, joissa tiedon löytyminen helposti ja nopeasti on tarpeen.
Opas helpottaa lasten kanssa toimivien työtä, vähentää virheiden ja väärinkäytön riskiä sekä lisää varmuutta kuulokojeen käsittelyssä. Kun tieto on helposti saatavilla, arjen sujuvuus paranee ja lapsen kuulonkuntoutusta voidaan toteuttamaan mahdollisimman sujuvasti.
Oppaan hyödyntäminen hoitotyön kehittämisessä
Opinnäytetyö kehittää hoitotyötä päiväkodin kontekstissa. Opas tukee yhdenvertaisuutta ja osallisuutta, sillä sen avulla päiväkodin ammattilaiset osaavat käyttää lapsen kuulokojetta oikein ja varmistaa, että kuulovammainen lapsi voi osallistua päiväkodin toimintaan tasavertaisesti muiden lasten kanssa. Kyse ei ole pelkästään laitteen käyttöön liittyvistä asioista, vaan myös lapsen sosiaalisesta kehityksestä ja hyvinvoinnista. Kun lapsi kuulee ja ymmärtää ympäristön tapahtumia, hän voi osallistua keskusteluihin, leikkeihin ja oppimiseen yhdenvertaisesti muiden kanssa.
Kuulon kuntoutus ei ole vain terveydenhuollon tai perheen vastuulla, vaan jatkuu myös päiväkodin arjessa. Se on moniammatillista yhteistyötä. Opas, joka tarjoaa selkeät ohjeet kuulokojeen käsittelyyn, luo yhteisen toimintamallin, joka helpottaa tiedonkulkua ja yhtenäistää käytäntöjä perheiden, kuulokeskuksen ja päiväkodin välillä. Tämä lisää luottamusta ja varmistaa, että lapsen kuulonkuntoutus etenee saumattomasti arjen eri ympäristöissä.
Laiteen käyttöön liittyvä turvallisuus paranee, kun virheiden riski ja laitteen rikkoutuminen vähenevät selkeän ohjeistuksen ansiosta. Kuulokoje on herkkä rikkoutumiselle, ja sen oikea käsittely on välttämätöntä lapsen kuntoutuksen jatkuvuuden kannalta. Kun henkilöstö hallitsee laitteen käytön, lapsen arki on sujuvampaa ja turvallisempaa.
Jatkokehityksen näkökulmasta opas voisi toimia pohjana laajemmille ratkaisuille. Materiaali on helposti muutettavissa digitaaliseksi esimerkiksi video-ohjeeksi, mikä parantaisi tiedon saavutettavuutta. Lisäksi opasta voitaisiin harkita otettavaksi käyttöön esiopetuksessa sekä myös muissa lapsiryhmissä, mikä tukee hoitotyötä laajemmin ja kehittää sen vaikutusta. Digitaaliset ratkaisut voisivat tulevaisuudessa tarjota myös interaktiivista oppimahdollisuutta, mutta sen toteutus edellyttää kuitenkin resursseja ja huolellista suunnittelua.
Opinnäytetyö osoittaa, että pienillä käytännönläheisillä ratkaisuilla voidaan parantaa hoitotyön laatua ja lapsen osallisuutta. Selkeä ja saavutettava tieto lisää ammattilaisten varmuutta, samalla tukien lapsen kehitystä ja oppimista. Kuulonkuntoutuksen keskeisenä tavoitteena onkin varmistaa lapsen puheen ja kielen kehityksen eteneminen, tukea oppimista ja koulunkäyntiä sekä edistää sosiaalista kasvua ja persoonallisuuden kehittymistä ja toimintakykyä (Terveyskylä 2023).
Artikkeli perustuu Theseuksessa julkaistuun opinnäytetyöhön: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112630042
Lähteet:
Gosnell, E. & Winters, R. 2023. Hearing Aid Fitting For Children. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK589673/
Kuulovammainen lapsi varhaiskasvatuksessa. 2025. Opetushallitus. https://www.youtube.com/watch?v=j4UplVm9M58
Terveyskylä. 2023. Lapsen kuulonkuntoutuksen tavoite. https://www.terveyskyla.fi/kuulotalo/kuulon-kuntoutus-ja-hoito/lapsen-kuulovian-toteaminen-ja-kuntoutus/lapsen-kuulonkuntoutuksen-tavoite
Vilkka, H. 2023. Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina. Helsinki: Art House. E-kirja. https://www.ellibslibrary.com/book/9789518849448. Vaatii käyttäjätunnuksen
Kuva: Pixabay