Miten ammattikeittiöt suhtautuvat astioiden kiertotalouteen ja Ainia- astioiden ennallistamispalveluun?
Kiertotalous on toimintamalli, jossa materiaalit pyritään pitämään kierrossa niin pitkään kuin mahdollista esimerkiksi kestävien ja uusiutuvien raaka-aineiden valitsemisella, energiatehokkuuden ja resurssitehokkuuden maksimoimisella, korjaamispalveluilla ja erilaisilla kierrätysratkaisuilla. Lineaaritaloudesta kiertotalouteen siirtyminen vaatii monialaista yhteistyötä ja innovatiivista ajattelua. (Antikainen ym. 2017.) E. Ahlström Oy ja Astiakorjaamo Oy ovat kehitelleet astioiden kiertotalouden edistämiseksi ammattikeittiöille suunnatun, maailman ensimmäisen astioiden ennallistamispalvelun, Ainian. Palvelu perustuu käytöstä poistettujen, kuluneiden astioiden elinkaaren pidentämiseen ennallistamalla.
Tässä artikkelissa esittelen haastattelemieni ammattikeittiöiden edustajien ajatuksia Ainia-palvelusta. Haastattelut ovat osa Astioiden elinkaaren pidentäminen – Ammattikeittiöiden ajatuksia Ainia- astioiden ennallistamispalvelusta (2023) -opinnäytetyötä. Opinnäytetyössä tutkittiin, miten ammattikeittiöt suhtautuvat Ainia-astioiden ennallistamispalveluun, millaiset ratkaisut palvelisivat parhaiten erilaisia toimijoita ja kuinka paljon ja millaisia astioita ennallistamista varten kannattaisi säästää.
Opinnäytetyössä ryhmiteltiin ammattikeittiöiden haastatteluihin liittyviä tutkimustuloksia neljän pääteemaan alle:
- Astioiden ennallistamismahdollisuuksien tuntemus ja nykyinen käytäntö
- Ainia-palvelun merkittävimmät hyödyt organisaatioiden näkökulmasta
- Ainia-palvelun merkittävimmät haasteet organisaatioiden näkökulmasta
- Yleinen suhtautuminen Ainia-palveluun
Astioiden ennallistamismahdollisuuksien tuntemus ja nykyinen käytäntö
Astioiden ennallistamismahdollisuudet tunnettiin haastateltujen keskuudessa vaihtelevasti. Osa haastatelluista oli kuullut jotain astioiden ennallistamismahdollisuuksista, mutta vain hyvin pienelle osalle haastatelluista Ainia-palvelu oli ennestään täysin tuttu. Haastateltujen edustamista organisaatioista valtaosassa käytöstä poistetut astiat päätyivät sekajätteeseen, vaikkakin joissakin organisaatioissa astioiden kierrättämiselle oli pohdittu erilaisia vaihtoehtoja, ja esimerkiksi lahjoitettu käytettyjä astioita erilaisiin keräyksiin.
Ainia-palvelun merkittävimmät hyödyt
Lähes kaikki haastatellut organisaatiot katsoivat palvelun sopivan hyvin heidän arvoihinsa ja ideologiaansa. Valtaosalla oli käytössä jo entuudestaan erilaisia ympäristöystävällisempään toimintaan tähtääviä strategioita ja Ainia-palvelun uskottiin edistävän niitä. Palvelusta saadut konkreettiset ympäristöhyödyt, kuten hiilijalanjäljen madaltaminen, nähtiin merkittävänä hyötynä, ja selkeä toimintatapa käytöstä poistetuille astioille houkutteli haastateltuja.
Ainia-palvelun merkittävimmät haasteet
Valtaosa haastatelluista nosti palvelun haasteista keskusteltaessa esille palvelun kustannukset. Etenkin julkishallinnon puolen haastatellut korostivat budjettiin liittyviä haasteita. Toinen haastatteluissa pinnalle noussut keskustelunaihe oli logistiset haasteet. Logistisiin haasteisiin liittyivät vahvasti haastatteluissa edustettujen organisaatioiden eroavuudet. Koska muun muassa organisaatioiden koot, organisaatioiden kohteiden määrät, kohteiden sijainnit ja välimatkat, kohteiden asiakasmäärät sekä kohteiden asiakasryhmät vaihtelivat paljon keskenään koettiin, että olisi haastavaa suunnitella jokaiselle kohteelle sopivaa, yhtenäistä ja ympäristöystävällistä logistista mallia. Organisaatioiden eroavaisuuden loivat haasteita myös toimialojen tarpeiden huomioimisessa.
Yleinen suhtautuminen Ainia-palveluun
Yleisesti ottaen palveluun suhtauduttiin todella positiivisesti. Haastatellut pitivät palvelua innovatiivisena ja näkivät siinä paljon mahdollisuuksia. Haastattelutilanteissa kiinnostus näyttäytyi esimerkiksi lisäkysymysten esittämisenä ja Ainia-palvelun yhteyshenkilön yhteystietojen tiedusteluna. Vaikka palvelu ei välttämättä soveltunutkaan kaikkien haastateltujen organisaatioihin, oli vastaanotto silti positiivinen.
Mitä tuloksista voidaan päätellä?
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että haastatellut tiedostavat tarpeen siirtyä kiertotalouteen. Ainia-palvelussa nähtiin selkeästi potentiaalia ja ajatus astioiden elinkaaren pidentämisestä kiehtoi haastateltavia. Palvelussa nähtiin kuitenkin myös haasteita. Kehittämällä haasteiksi koettuja ominaisuuksia, voitaisiin kiertotalousinnovaatiota laajentaa entisestään, ja näin jatkaa yhä useamman astian elinkaarta. Lopulta astiajätteen määrä vähentyisi ja astioiden valmistukseen ja kuljettamiseen kuluvan energian määrä pienentyisi.
On mielenkiintoista jäädä seuraamaan Ainia-palvelun kehittymistä. Voisiko palvelusta tulla vakiintunut menetelmä astiajätteen käsittelylle? Entä voisiko tämä, tiedetysti maailman ensimmäinen astioiden kiertotalousmalli laajeta kansainvälisesti?
Lähteet:
Antikainen, R. Dahlbo, H. Koskela, S. Koskiaho, J. Myllymaa, T. Sahimaa, O. Salmenperä, H. Seppälä, J. & Putkuri, E. 2017. Ympäristön tila -katsaus 2/2017 – Lineaaritaloudesta kiertotalouteen. Helsinki: Suomen Ympäristökeskus. Viitattu 01.06.2023. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/187405/YT_2_2017_kiertotalous _FI.pdf?sequence=1
Johansson E. 2023. Astioiden elinkaaren pidentäminen : ammattikeittiöiden ajatuksia Ainia- astioiden ennallistamispalvelusta – Theseus. Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.