Moduulirakentamisen kehitys – vakioinnin voima laivan sisäalueiden rakentamisessa

05.03.2025

Laivan sisäalueiden rakentaminen on monimutkainen prosessi, jossa eri projektit voivat vaihdella suuresti. Prosessin helpottamiseksi laivanrakennusalalla on otettu käyttöön erilaisia moduulirakentamisen ja esivalmistuksen tekniikoita. Moduulirakentamisen vakiointi mahdollistaa nopeamman tuotantoprosessin, vähentää virheitä ja tuo merkittäviä kustannussäästöjä.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa erään laivojen kalustemoduulien valmistukseen erikoistuneen tuotantolaitoksen valmistusmenetelmiä, standardeja ja suunnittelukäytänteitä. Tämän kartoituksen pohjalta oli tavoitteena luoda suunnitteluohje kalustemoduulien suunnittelijoille Ohje sisältää periaatekuvia moduuleista ja toimivaksi todettuja valmistusmenetelmiä niille. Kartoitus toteutettiin haastattelemalla tuotantolaitoksen työntekijöitä eri osastoilta, sekä myös projektien toimihenkilöitä. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli risteily- ja matkustaja-aluksien sisustusratkaisuihin erikoistunut yritys Merima Oy.

Moduulirakentaminen

Moduulirakentaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että jokin rakenneosa on esivalmistettu tehdasolosuhteissa, poissa itse rakennuskohteesta. Tämä voi nopeuttaa rakennusprosessia, joka on monimutkainen ja sisältää paljon eri rakenteita. Tehdasolosuhteiden sallimat valvotut tilat helpottavat myös laadunvalvontaa rakenteiden tuotannossa. Moduulirakentaminen käyttää hyödykseen esirakentamisen mahdollisuuksia, jotta kaikkea ei tarvitse rakentaa telakalla.

Yhtenä esimerkkinä moduulirakentamisesta laivanrakennuksessa on Icon of the Seas -risteilijän Aquadome. Vuonna 2022 Aquadome-lasikupoli nostettiin alukseen yhtenä kokonaisuutena, joka oli valmistettu esivalmistetuista moduuleista. Kupoli oli halkaisijaltaan 55 metriä ja sen kokoonpano toteutettiin Turun Meyerin telakalla.

Moduulirakentamisen ilmastovaikutukset

Moduulirakentamien on Zeerak ym. (2024, 586) tutkimuksen mukaan todettu aiheuttavan vähemmän päästöjä kuin perinteinen rakentaminen itse rakennuskohteessa. Projektien rakennusvaiheessa on tutkimuksessa huomattu aiheutuvan vähemmän päästöjä optimoidun laitteidenkäytön ja standardoitujen toimintojen ansiosta, joka vähentää tuhlaavan toiminnan päästöjä. Moduulirakentamisen kokoonpanon lähestymistapa mahdollistaa jokaisen työstövaiheen keskittymisen tiettyyn tehtävään, mikä lisää tuottavuutta, laskee energian kulutusta ja lyhentää valmistusaikoja.

Jatkuva kehitys

Työn on tarkoitus edistää yrityksessä jatkuvaa kehitystä. Jatkuvalla kehittämisellä tarkoitetaan, että organisaatiossa pyritään parantamaan tuotteita, menetelmiä ja palveluita entisestään. Pienet, jatkuvat parannukset voivat mahdollisesti tuoda lisää tehokkuutta toimintaan ja parantaa myös toiminnan laatua ja asiakastyytyväisyyttä. Jotta jatkuvan kehityksen malli toimii, vaatii se organisaatiolta sitoutumista muutokseen, sekä avointa kommunikaatiota työntekijöiden kanssa. Avaintekijät jatkuvalle kehitykselle ovat tiimityö, sekä sidosryhmien osallistuminen prosessiin.

Jatkuvan kehityksen periaatteita voidaan soveltaa yrityksen toimialasta riippumatta. Periaatteita jatkuvalle kehitykselle on mm. asiakaslähtöisyys, päätöksenteko perustuen ajankohtaiseen tietoon, jatkuva oppiminen, sitoutuminen ja johtajuus.

Opinnäytetyön tulokset

Opinnäytetyön toteutuksen aikana luotiin haastatteluiden ja ideoiden pohjalta suunnitteluohje. Ohje sisältää periaatekuvia ja käytännön esimerkkejä risteilijöiden kalustemoduulien valmistusmenetelmistä. Ohjeessa otettiin kantaa tuotantolaitoksen kaikkiin valmistusvaiheisiin ja keskityttiin osio kerrallaan yhteen valmistusvaiheeseen. Suunnitteluohje voi helpottaa Merima Oy:n suunnittelijoiden työtä ja antaa moduulien valmistajille sekä telakalla toimiville asentajille selkeämpiä työkuvia.

Tulevaisuuden näkymä

Suunnitteluohjetta voidaan käyttää tulevaisuudessa suunnittelijoiden työssä helpottamaan suunnitteluprosessia. Ohje olisi seuraavaksi tarkoitus saada kaikille suunnittelijoille saataville esimerkiksi yrityksen intranettiin. Työssä luotua suunnitteluohjetta on myös tarkoitus tulevaisuudessa jalostaa ja kehittää tiiminä aina kun uusia ideoita syntyy.

Lähteet:

Helakorpi, J. 2025. Moduulirakentamisen vakiointi : työohje laivankalustemoduulien suunnittelijoille – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.

Kuva: Merima Oy. https://www.merima.fi/

Flovio 2025. Jatkuva parantaminen 101. Viitattu 2.3.2025. https://flovio.fi/jatkuva-parantaminen/

Zeerak ym. 2024. Climate Change Mitigation Through Modular Construction. Viitattu 2.3.2025. https://www.mdpi.com/2624-6511/7/1/23