
Vaihdevuosissa olevan naisen työhyvinvointi – tiedolla ja tuella kohti parempaa arkea
Vaihdevuosien vaikutukset naisen työhyvinvointiin ovat edelleen aliarvioituja. Monet naiset kokevat, etteivät he saa riittävästi tukea työyhteisöissä, vaikka oireet voivat vaikuttaa merkittävästi työkykyyn. Tarvitaan lisää tietoa, avoimuutta ja konkreettisia tukikeinoja.
Vaihdevuodet ovat luonnollinen vaihe jokaisen naisen elämässä, mutta niiden vaikutukset työelämässä ovat vielä vähäisellä huomiolla. Vaihdevuosioireet, kuten kuumat aallot, univaikeudet, mielialavaihtelut ja keskittymisvaikeudet, voivat heikentää merkittävästi työkykyä ja jaksamista. D’Angelon ym. (2022) mukaan yli puolet 45–64-vuotiaista naisista kokee oireita, jotka vaikuttavat työssä suoriutumiseen.
Oireet eivät ole vain yksityinen asia, vaan niillä on suora vaikutus myös työyhteisöön ja organisaatioiden toimintaan. Kun vaihdevuosioireet jäävät huomiotta, voivat seurauksena olla työuupumus, lisääntyneet sairauspoissaolot ja jopa työurien ennenaikainen päättyminen (D’Angelo ym., 2022).
Tiedolla ja tuella parempaan työhyvinvointiin
Työyhteisöissä voidaan tukea vaihdevuosi-ikäisiä naisia monin eri tavoin. Keskeistä on lisätä ymmärrystä ja madaltaa keskustelun kynnystä. Iso-Britanniassa tehdyissä tutkimuksissa on todettu, että avoin keskustelukulttuuri, esihenkilöiden koulutus ja työjärjestelyjen joustavuus parantavat selvästi naisten työssä jaksamista (Rees & Riach, 2022).
Esimerkkejä vaikuttavista tukitoimista ovat:
- Joustavat työajat ja etätyömahdollisuudet, jotka helpottavat esimerkiksi univaikeuksista kärsivien jaksamista.
- Hyvä ilmanvaihto ja säädettävä työympäristö, jotka helpottavat kuumia aaltoja.
- Työterveyshuollon roolin vahvistaminen, kuten yksilöllinen ohjaus ja tietoisuus vaihdevuosista.
- Esihenkilöiden koulutus ja tuki, jotka mahdollistavat ymmärtävän ja turvallisen ilmapiirin. (Rees & Riach, 2022; D’Angelo ym., 2022)
Oppimateriaali tukemassa tietoisuuden lisäämistä
SAMK:n ja Turun AMK:n ylemmän AMK-tutkinnon opinnäytetyönä laadittiin sähköinen oppimateriaali, jonka tavoitteena on lisätä tietoisuutta vaihdevuosien vaikutuksista työkykyyn ja tarjota konkreettisia työkaluja työelämän tueksi. Oppimateriaali pohjautuu ajankohtaiseen tutkimukseen ja integroivaan kirjallisuuskatsaukseen, ja se on suunnattu erityisesti ylemmän AMK:n opiskelijoille sekä työyhteisöjen kehittämiseen.
Oppimateriaali sisältää:
- Tietoa vaihdevuosioireista ja niiden yksilöllisistä vaikutuksista työkykyyn
- Esimerkkejä työelämän hyvistä käytännöistä
- Harjoituksia ja pohdintatehtäviä oppimisen tueksi
- Tukea esihenkilöiden ja opiskelijoiden ammatilliseen kehittymiseen
Oppimateriaalin suunnittelussa on hyödynnetty pedagogisia ja digitaalisia suunnittelukriteerejä, kuten Digivisio 2030 -periaatteita sekä verkkopedagogiikan ja saavutettavuuden suosituksia (Koskela & Mannila, 2022; Opetushallitus, 2021; Vilkka, 2021; Vainio, 2019).
Kohti tasa-arvoisempaa työelämää
Tiedon lisääminen ja käytännön tukitoimet ovat avainasemassa, kun halutaan edistää vaihdevuosi-ikäisten naisten työhyvinvointia. Työpaikat, joissa esihenkilöt ja työyhteisöt osaavat tunnistaa vaihdevuosioireiden vaikutukset, voivat tukea työntekijöitään paremmin ja luoda kestävää työelämää.
Oppimateriaalin kehittäminen on osoitus siitä, miten pienilläkin teoilla voidaan lisätä hyvinvointia ja tuoda inhimillisyyttä työelämään. Tämä työ toimii esimerkkinä siitä, miten tiedon, avoimuuden ja yhteistyön avulla voidaan vastata todelliseen työelämän tarpeeseen – ja tukea naisia heidän tärkeässä elämänvaiheessaan.
Lähteet
D’Angelo, S. ym. 2022. Impact of Menopausal Symptoms on Work: Findings from Women in the Health and Employment after Fifty (HEAF) Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(1), 295. https://doi.org/10.3390/ijerph20010295
Koskela, M. & Mannila, K. 2022. Pedagoginen suunnittelu verkko-opetuksessa. Tampere: TAMK.
Opetushallitus. 2021. Digipedagogiikka ja saavutettavuus verkko-oppimisympäristössä. https://www.oph.fi/fi/kehittaminen/digipedagogiikka-ja-saavutettavuus (Viitattu 10.2.2025).
Rees, M. & Riach, K. 2022. Diversity of menopause experience in the workplace: Understanding confounding factors. Current Opinion in Endocrine and Metabolic Research, 27. https://doi.org/10.1016/j.coemr.2022.100391
Vainio, A. 2019. Verkkopedagogiikan perusteet. Helsinki: Sanoma Pro.
Vilkka, H. 2021. Oppimateriaalin suunnittelu ja arviointi. Helsinki: Finn Lectura.
Theseus-linkki opinnäytetyöhön lisätään tähän, kun julkaistu.
Kuva: Meunier, H. G. J. I. 1897. L’Heure du silence. Belgium: Color lithograph. Cleveland Museum of Art. Bequest of Elizabeth Carroll Shearer 2016.222.
Viitattu 22.3.2025. https://www.clevelandart.org/art/2016.222
Kuvaus: Sinar Photography AG, Sinar CMV/ Sinarback eXact.
Kuvan lisenssi: Public Domain & Unsplash License.