Myymäläremontti ja sen kannattavuus

14.04.2025

Myymäläremontit ovat yhteiskunnassamme kasvava ilmiö. Remonttien avulla yritykset pyrkivät kasvattamaan asiakastyytyväisyyttä ja myyntilukuja. Vaikka myymäläremontit pitkällä aikavälillä tuottavatkin positiivisia tuloksia, niin lyhyellä aikavälillä niillä on negatiivisia vaikutuksia yritysten tuloksiin. Mitä yrityksen kannattaa siis ottaa huomioon suunnitellessaan myymäläremontin toteuttamista ja ovatko remontit kannattavia?

Opinnäytetyö tarkastelee Prisma Myllyn myymäläremontin aikaisia vaikutuksia asiakastyytyväisyyteen ja myynteihin. Näidena pohjalta on saatu myös vastaus kysymykseen: Ovatko myymäläremontit kannattavia?

Mitä myymäläremontointi on?

Myymäläremontointi on myymälätilojen uudistamista, korjaamista tai muokkaamista. Myymälätilojen remontointi lasketaan korjausrakentamiseen, joita tehdään aina tarpeen vaatiessa. Tarve liittyy yleensä asiakkaiden odotuksiin ja niihin vastaamiseen ja/tai yrityksen omien tavoitteiden saavuttamiseen, kuten esimerkiksi asiakastyytyväisyyden tai yrityksen myyntilukujen kasvattamiseen.

Kuka/ketkä remontista päättää/päättävät?

Vaikka asiakkaat saattavat olla osasyy myymäläremontin toteuttamiseen, todellisuudessa siitä päättävät myymälän johtoporras, mahdollisen vuokratilan omistaja sekä rakennustarkastaja. Usein myymälän johtoporras tai mahdollisen vuokratilan omistaja ovat niitä tahoja, jotka tekevät aloitteen remontin toteutuksesta. On kuitenkin tapauksia, jolloin rakennuksen kuntokartoitusta tehdessä rakennustarkastaja antaa määräyksen suorittaa remontti rakennuksen kunnon ylläpitämiseksi ja niin asiakkaiden kuin henkilökunnankin turvallisuuden takaamiseksi.

Miten myymäläremontti suoritetaan?

Myymäläremontin ensimmäinen vaihe on tarpeen tunnistaminen, jonka jälkeen yrityksen johtoporras miettii, onko remontointi kannattavaa. Johdon tehtyä päätöksen remontin kannattavuuteen koskien, alkaa se seuraavaksi miettiä miten yrityksen tulee informoida asiakkaitaan alkavasta remontista ja millä aikavälillä informointi tapahtuu. Vasta kaiken tämän jälkeen aletaan suunnittelemaan itse remonttia. Suunnittelussa tulee ottaa huomioon yrityksen havittelemat tavoitteet ja se, millä keinoilla ne saavutetaan. Keskeisiä kysymyksiä ovat muun muassa, kuka valitaan remontin tekijäksi ja millä perustein?

Lisäksi suunnitteluvaiheessa remontoitava yritys sekä valikoitunut urakoitsijayritys laativat suunnitelman aikataulusta ja budjetista. He tekevät suunnitelmat myös seuraavista asioista:

  • remontoitavan yrityksen lähtötietojen selvitys
  • turvallisuusmääräykset ja niiden noudattaminen.

Risut ja ruusut

Myymäläremontti ja sen suorittaminen on laaja hanke, joka pitää sisällään niin hyviä kuin huonojakin puolia. Suurin osa risuista saadaan remontin aikana, kun taas ruusuja sataa remontin jälkeen. Prisma Myllyn myymäläremontin aikana ja sen jälkeen saatiin paljon sekä huonoa että hyvää palautettta.

Prisma Myllyn myymäläremontin aikana ilmenneitä negatiivisia puolia olivat:

  • asiakastyytyväisyyden romahtaminen edeltävään vuoteen verrattuna
  • negatiiviset asiakaspalautteet
  • tuotteiden paikkojen jatkuva vaihtuminen ja niiden vaikea löytyminen.

Prisma Myllyn remontin jälkeen ilmenneitä positiivisia puolia taas olivat:

  • korkea asiakastyytyväisyystulos
  • myyntituloksen kasvu
  • myymälätilojen viihtyvyyden lisääminen.

Kannattaako myymäläremontti?

Puhtaasti Prisma Myllyn NPS (Net Promoter Score) -tuloksen näkökulmasta katsottuna voidaan sanoa myymäläremonttien olevan kannattavia. NPS on asiakastyytyväisyysmittari, jolla mitataan yrityksen suosittelutodennäköisyyttä asteikolla 1–10. Vaikka myyntitulokset kasvoivat myymäläremontin jälkeen, on niitä vaikea käyttää luotettavana lähdeaineistona, koska kasvavaan myyntitulokseen vaikuttaa moni muukin asia, kuten myytävien tuotteiden hintojen nouseminen. Yhteenvetona voidaan todeta, että vaikka remontit aiheuttavat lyhyellä aikavälillä negatiivisia vaikutuksia, pitkällä aikavälillä remonteilla on paljon enemmän positiivisia vaikutuksia, eli myymäläremontit ovat kannattavia.

Lähteet:

Ketola, A. 2025. Prisma Myllyn myymäläremontin aikaiset vaikutukset asiakastyytyväisyyteen ja myynteihin : miten ennaltaehkäistä suurimpia negatiivisia vaikutuksia? – Theseus. Opinnäytetyö (AMK). Liiketoiminnan ja logistiikan koulutus. Turku: Turun ammattikorkeakoulu.

Kuva: Pixabay.