Onko ok, että lapsi ei liiku? – Käsikirja liikunnallisen toimintakulttuurin kehittämiseen

31.05.2024

Jokaisella lapsella on oikeus parhaaseen mahdolliseen, kasvua ja oppimista edistävään terveydentilaan. Kehittämällä varhaiskasvatuksen liikunnallista toimintakulttuuria, on mahdollista tukea lasten, erityisesti vähän liikkuvien ja liikkumiseensa tukea tarvitsevien, lasten liikkumista.

Uusimman tutkimustiedon mukaan 76 prosenttia alle kouluikäisistä lapsista liikkuu varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksen mukaisesti (Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2024:10, 10). Luku on positiivinen, mutta toisin päin ajateltuna huolestuttava: joka neljäs alle kouluikäisistä lapsista liikkuu terveyden, kasvun ja oppimisen näkökulmista liian vähän. Jotain on tehtävä, mutta mitä?

Liikkumisen inkluusion käsikirja varhaiskasvatukseen

Liikkumisen inkluusion käsikirja on suunnattu varhaiskasvatuksen henkilöstölle, ja sen keinoin on tarkoitus kehittää varhaiskasvatuksen liikkumisen inklusiivista toimintakulttuuria. Käsikirja on osaksi tuotettu Turun ammattikorkeakoulun Master School -opinnäytetyössä.

Liikunnallisen toimintakulttuurin inklusiivisella kehittämisellä tarkoitetaan sellaisia liikkumista edistäviä toimia, jotka soveltuvat kaikille lapsille ja edesauttavat kaikkien lasten, erityisesti vähän liikkuvien ja liikkumiseensa tukea tarvitsevien lasten, mahdollisuuksia liikkua yksin ja osana ryhmää (Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2016:22, 18–52).

Käsikirjan tarkoitus on herätellä varhaiskasvatuksen henkilöstöä tarkastelemaan toimintakulttuuriaan siten, että jokaisella lapsella olisi mahdollisuus liikkua terveytensä kannalta riittävästi. Varhaiskasvatuksella on merkittävä rooli lasten liikuntatottumusten ja -kokemusten yhdenvertaistajana, sillä lapsi voi viettää suurimman osan hereillä olo ajastaan varhaiskasvatuksessa (Terveyden ja hyvinvoinninlaitos 2021, 1–4).

Käsikirja koostuu kuudesta teemasta, jotka on havaittu varhaiskasvatusta ohjaavista asiakirjoista. Teemat ovat:

  • Fyysisen aktiivisuuden määrä
  • Fyysisen aktiivisuuden laatu – erityisesti vauhdikas fyysinen aktiivisuus
  • Vähän liikkuvien ja liikkumiseensa tukea tarvitsevien lasten huomiointi
  • Inklusiivisen toimintakulttuurin tukeminen
  • Motoristen taitojen havainnointi
  • Motoristen taitojen havaintojen hyödyntäminen inklusiivisen ja pedagogisen toiminnan suunnittelussa

Teemat ovat tarkkaan harkittuja, ja ne tarkastelevat varhaiskasvatuksen liikunnallista toimintakulttuuria eri näkökulmista. Teemat tekevät näkyväksi sen, miten monella tapaa varhaiskasvatuksen henkilöstö voi muokata päiväkodin toimintakulttuuria vastaamaan lasten erilaisiin tarpeisiin ja mielenkiinnon kohteisiin.

Innostusta ja osallistamista: työkaluja liikunnallisen toimintakulttuurin kehittämiseen

Toimintakulttuurin tarkastelua varten jokainen käsikirjan osio sisältää työkaluja. Niiden keinoin on tarkoitus oivaltaa liikunnallisen toimintakulttuurin vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä synnyttää keskustelua omassa työyhteisössä. Työkalut ovat parhaimmillaan tulostettuina ja laminoituina ikään kuin huoneen tauluja, jotka muistuttavat varhaiskasvatuksen henkilöstöä liikunnallisen toimintakulttuurin tärkeydestä.

Huoneen tauluna työkalujen värit ja kuvitukset voivat myös kiinnostaa lapsia, jolloin lapset voidaan osallistaa keskusteluun ja liikunnallisen toiminnan suunnitteluun. Työkalujen lisäksi käsikirja sisältää hyväksi havaittuja käytänteitä liikkumisen inkluusion kehittämiseksi varhaiskasvatuksessa. Käytänteet on kerätty kyselyn keinoin varhaiskasvatuksen liikuntakoordinaattoreilta eri puolilta Suomea. Hyväksi havaitut käytänteet siis oikeasti toimivat jossain päin Suomea, joten käsikirja nostaa niitä näkyväksi myös muiden hyödynnettäväksi.

Käsikirja on ollut esillä useissa paikallisissa, alueellisissa ja valtakunnallisissa verkostoissa, ja se on kerännyt positiivista palautetta. Työkalut koetaan hyödyllisiksi, ja ymmärrys varhaiskasvatuksen liikkumisen inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämisestä on lisääntynyt. Käsikirja on julkinen asiakirja ja varhaiskasvatuksen henkilöstö voi käyttää sitä parhaaksi katsomallaan tavalla.

Lähteet:

Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2016:22. Tieteelliset perusteet varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksille. Viitattu 28.5.2024. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75406/OKM22.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2024:10. Pienten lasten liikunnan ilo, fyysinen aktiivisuus ja motoriset taidot Suomessa. Piilo-tutkimuksen tuloksia 2023. Viitattu 28.5.2024. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165465/OKM_2024_10.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2021. Varhaiskasvatus 2020. Tilastoraportti 32/2021. Viitattu 28.5.2024. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/143153/Tr32_21.pdf?sequence=5

Kuva: Pixabay